Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Onsdag 28 juni 2017

Resultat & Årsbästa

 

Sök på friidrott.se

Kontaktinformation

Svensk Friidrott

Svenska Friidrottsförbundet

Post- och besöksadress:
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Tel: 010-476 53 30 vxl
Fax: 08-724 68 61
E-post: info@friidrott.se
Sociala medier:
@svenskfriidrott, 
#svenskfriidrott
 

Generalsekreterare och ansvarig utgivare

Stefan Olsson
010-476 53 41

Utgivningsbevis

Nr 2008-033

Redaktionen friidrott.se

Frida Hogstrand
redaktör
073-626 98 88

Information och media

Hillevi Thor
072-559 17 78
(Pressjour)

Läs mer Samtliga kontakter


Annonsera på friidrott.se

Trafik till friidrott.se

friidrott.se har cirka 6 000 unika besökare per dag beroende på säsong. Våra besökare utgörs av aktiva, sponsorer, media, motionärer, ledare, tränare och allmänhet som är intresserad av friidrott. Vi erbjuder ett antal olika annonsplatser på friidrott.se. Under priser och format hittar ni en skiss på vart de olika annonsrutorna är placerade.

 

Priser och annonsformat

Typ    Format Storlek Pris/vecka
Ruta 1 140 x 350 pixlar max 40 kb 6 000 kr
Ruta 2 140 x 350 pixlar max 40 kb 4 000 kr
Ruta 4 140 x 350 pixlar max 40 kb 3 000 kr
"HeadBanner" 980 x 80 pixlar max 40 kb 12 000 kr


Till föreningar, distriktsförbund och arrangörer inom Svensk Friidrott ges en rabatt på 75% för maximalt TVÅ veckors annonsering.
 

Materialspecifikationer

Vi tar emot färdigt material i bildformaten gif och jpg samt Flash-filer i formatet swf. Storleken på materialet får inte vara större än 40 kb.

Annonser som inte har utfallande bild eller tonplatta i bakgrunden måste ha en ram runt annonsen. En mall för detta kan du hämta här nedan, vill du ha annat filformat så kan du ta kontakt med vår annonsansvarige.

Länkar kopplade till annonserna öppnas alltid i ett extra fönster (target _blank).

Jpg och gif
De bägge formaten gif och jpg är de två vanligaste för bilder på webben. Jpg-formatet passar bäst för fotografiska bilder. Gif passar för annonser som i huvudsak består av illustration, text och färgfält eller enfärgade bakgrunder. Det går även att animera gif-bilder. 

Flash (swf)
Med Macromedia Flash kan text och bilder sättas ihop och animeras på ett väldigt filmlikt sätt. För att kunna ta del av tekniken krävs ett plug-in i webbläsaren. Detta är numera standard för moderna webbläsare. En plug-in gör det möjligt för en användare att se speciella format och typer av media.

  • Bifoga back-up annons i .gif- eller .jpg-format. Dessa kommer att visas för besökare som saknar Flash-spelare alt. har Flash-spelare av äldre version.
  • Skapa och spara swf-filerna för en så tidig version som möjligt. På så sätt blir räckvidden större.
  • För att förhindra att flashfilen använder 100% av CPU-kapaciteten, säkerställ att FPS (frames per second) är inställd på rätt värden. Macromedia rekommenderar 15-18 fps för alla flashformat.
  • Flashannonsen får ej innehålla genomskinliga delar som färgsätts med kommandon som PARAM NAME=bgcolor VALUE=#färgkod, utan alla färger måste vara fasta
  • Vid användning av ljud måste det finnas start- och stoppknapp. Ljudet skall vara avslaget vid start och måste aktiveras av användaren.
  • Länka inte in material från externa servrar! Inlänkade ljud/bildfiler eller streaming får endast användas om så avtalats i förväg.

 

Hjälp att producera din annons

Vi har ett fördelaktigt avtal med reklambyrån Text & Bildproduktion för produktion av annonser.

Text & Bildproduktion
Jonas Andersson
08-648 31 20
jonas@text-bildprod.se

 

Förbehåll för annonsering

Annonser skall beträffande innehållet följa gällande lagar och regler för marknadsföring och upphovsrätt.

Vi förbehåller oss rätten att begränsa dynamiska annonser.

Vi förbehåller oss rätten att testa insänt annonsmaterial och ålägga förändring i de tekniska specifikationerna.

Logotyp/avsändare ska alltid framgå i annonsen.

Vi förbehåller sig rätt att avböja annonser som konkurrerar med Svenska Friidrottsförbundets sponsorer och samarbetspartners och som strider mot förbundets policy.

Vi förbehåller oss rätten att neka annonser som driver trafik till konkurrerande webbplatser.

 

Checklista för beställning

När du skickar in ditt material så vill vi förutom själva annonsen i färdigt format ha följande information från dig.

  • Start - och slutdatum för kampanjen.
  • Länkadress för respektive annons.
  • Kontaktperson vid eventuella frågor om annonsmaterial.
  • Fakturaadress.

 

Annonsexempel och mall

 Exempel 1    Exempel 2  
       
Annons med utfallande bild. 
Ingen ram runt annonsen behövs.
  Annons med "luft" 
runt bild och text.
 
En ram runt annonsen måste finnas. Använd mallen här nedan vid egen produktion.
 
       
 Exempel 4    Mall för annons, med ram  
       
Annons med färgplatta 
i bakgrunden.
 
Ingen ram runt annonsen behövs.
  Mall med ram.
Spara bilden till din dator för egen produktion. Ramen är 1 px och färgen hex 999999.
 

Kontaktperson

Magnus Malmsborg

Magnus Malmsborg

a 010 476 53 40
e-post


Avdelningar

Intro

Annonsera löparkalendern

Annonsera friidrott.se

Platsannons