Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Fredag 26 april 2019

Resultat & Årsbästa

 

Sök på friidrott.se

Kontaktinformation

Svensk Friidrott

Svenska Friidrottsförbundet

Post- och besöksadress:
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Tel: 010-476 53 30 vxl
Fax: 08-724 68 61
E-post: info@friidrott.se

Bankgiro: 332-1387
Org.nr: 802001-0719

Sociala medier:
@svenskfriidrott, 
#svenskfriidrott
 

Generalsekreterare och ansvarig utgivare

Stefan Olsson
010-476 53 41

Utgivningsbevis

Nr 2008-033

Redaktionen friidrott.se

Gustav Orbring
redaktör
072-525 96 32

Information och media

Hillevi Thor
072-559 17 78
(Pressjour)

Läs mer Samtliga kontakter


Friidrott kopplat till kursplanen


Friidrott är en allsidig typ av idrott som tillåter utövaren att både springa, hoppa och kasta. Friidrotten är ett utmärkt sätt att testa barn och ungdomars färdigheter i skolans värld. Nedan har vi listat friidrott kopplat till just ämnet idrott och hälsas läroplan.


Syfte med undervisning i idrott och hälsa
 ”Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen. Genom undervisningen ska eleverna få möta många olika slags aktiviteter. (...)”
 
"(...)Undervisningen ska skapa förutsättningar för alla elever att under hela sin skoltid kontinuerligt delta i skolans fysiska aktiviteter och bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga.” - Skolverket 

Läs mer på Skolverkets hemsida  

...varför ska en undervisa friidrott i grundskolan?
Det finns flera anledningar till att friidrotten borde ha en given plats i skolans undervisning i idrott och hälsa, eftersom friidrott:

  • Går att genomföra i alla miljöer (gymnastiksalen, skolgården, skogsdungen, idrottsplatsen etc.)

  • Innehåller en mängd olika aktiviteter som bidrar till utveckling av samtliga fysiska grundfärdigheter, med särskilt fokus på koordination och kroppsuppfattning

  • Är lätt att målsätta

  • Ger möjlighet att på ett objektivt sätt mäta utveckling över tid

>