Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Söndag 27 maj 2018

Resultat & Årsbästa

 

Sök på friidrott.se

Kontaktinformation

Svensk Friidrott

Svenska Friidrottsförbundet

Post- och besöksadress:
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Tel: 010-476 53 30 vxl
Fax: 08-724 68 61
E-post: info@friidrott.se

Bankgiro: 332-1387
Org.nr: 802001-0719

Sociala medier:
@svenskfriidrott, 
#svenskfriidrott
 

Generalsekreterare och ansvarig utgivare

Stefan Olsson
010-476 53 41

Utgivningsbevis

Nr 2008-033

Redaktionen friidrott.se

Gustav Orbring
redaktör
072-525 96 32

Information och media

Hillevi Thor
072-559 17 78
(Pressjour)

Läs mer Samtliga kontakter


Isabellah Anderssons bästa tips inför nya löparåret

 16 feb, 2016.
     
     Nytt år innebär för många att man sätter upp nya mål för sin träning. Kanske vill man sänka sitt personbästa på milen, ge sig på att springa en Marathon eller helt enkelt börja ta sig ut i löparspåren. Svenska löpares ambassadör Isabellah Andersson, Hässelby SK, menar att det är viktigt att man sätter upp realistiska mål.
     – Man bör sätta mål som man troligen kan nå, det känns alltid härligt när man lyckas nå sitt mål, sedan kan man ju höja ribban ett steg igen, säger Isabellah. Det spelar ingen roll om man är motionär eller elitlöpare, alla bör ha mål som är realistiska.
     – Det är också viktigt att ta bort allt som gör att det blir svårare att nå dina mål.
     Hon lyfter också fram att det är viktigt att ha någon inspiration, och gärna någon att springa tillsammans med som hjälper en att uppfylla sina mål.
     – Det ska vara någon som har samma intresse och liknande mål, säger hon.
     
     Du ska göra det
     Många människor säger att de ska försöka uppnå sina mål och ett klassiskt nyårslöfte är att man ska försöka börja träna mer. Isabellah Andersson menar att ordet försöka redan från början gör att väldigt få kommer att klara sin målsättning.
     – Du ska göra det, inte försöka, säger Isabellah. Att försöka är som att skydda sig själv från att misslyckas.
     Isabellahs tränare Lars Andersson fyller i.
     – Det som är viktigt med målet är också att man känner att det är något man verkligen vill. Helst ska man börja le varje gång man tänker på målet, för då är det något man vill. Annars är det väldigt svårt, säger han och fortsätter:
     – Det ska komma inifrån. Det funkar inte att någon annan säger åt dig vad du ska göra, du måste själv vilja det.
     
     Börja sakta
     Så här i början av året är det många som kommer igång med sin träning igen efter ett litet uppehåll. För somliga innebär årets första månader också starten på ett helt nytt liv fyllt av träning, och då är det lätt att man förivrar sig. Det är något som Isabellah Andersson vill att man undviker.
     – Man har ofta haft mycket att göra i slutet av året kring jul och nyår, så därför är det bra att börja det nya året sakta och komma igång försiktigt. Det är mycket bättre än att man kör fullt ös från början och sedan ger upp.
     I dag finns det mängder av olika prylar som ska hjälpa löpare när de är ute och springer. Oavsett om man är elitlöpare eller motionär kan dessa vara till nytta, och Isabellah Andersson menar att en GPS-klocka är ett väldigt bra hjälpmedel.
     – Då vet man hur långt man sprungit och hur lång tid det har tagit. Det är bra att kunna ha en klocka och en dagbok så att man kan följa sin utveckling hela tiden. Det inspirerar en att vilja bli bättre.
     
     Lopp är kul
     Löparåret består för många inte bara av träning utan också ett antal olika lopp. Dessa kommer från och med i morgon att finnas sökbara på den nya sajten svenskalopare.se.
     Isabellah Andersson menar att det är bra att planera in ett lopp med jämna mellanrum. Det är ett bra sätt att stämma av hur man utvecklats av sin träning.
     – Ofta springer man snabbare i ett lopp än om man springer själv, för man rycks med av andra. Det kan bli ett riktigt bra tempopass. Det finns många bra lopp över fem och tio kilometer som är perfekta att börja med, säger hon.
     Om man är nybörjare kan det vara avskräckande att springa ett lopp där man automatiskt jämförs med många andra, inte bara med sig själv. Men Isabellah Andersson vill få bort stämpeln av att lopp bara är för dem som sprungit mycket.
     – Jag brukar säga att alla är vinnare bara man kommer i mål. Det är inte bara den som kommer först i mål som är vinnare, säger hon och får medhåll av Lars.
     – Alla som springer har ett litet mål. Klarar man det är man en jättevinnare, säger han.
     Isabellah säger att de som springer lite längre, till exempel ett marathonlopp på fyra timmar, är vinnare på sitt sätt. Att vara ute så länge är verkligen en utmaning som man ska vara stolt över att klara av.
     
     Spring lite längre
     En bra förberedelse inför ett lopp är att springa lite längre också på träning.
     – Det är bra att kunna springa sex kilometer innan ett femkilometerslopp, då blir loppet lättare. Loppet ska vara något att njuta av, och då är det skönt att veta att man tidigare har sprungit lite längre och att veta att man klarat av det.
     /Magnus Fridell

Senaste veckan
Veckan 20.5 - 27.5

Eugene: Meraf 7:a på 5000m
Meraf Bahta följde på 5000m med i huvudklungan ung...

Fabian över 2.27 i Grekland
Förra helgen fick Fabian Delryd till en riktig ful...

Höjdpunkter från stafett-SM dag 1
Nu kan du se alla höjdpunkter från stafett-SM ...

Nästpers av Napoleon
Galan i belgiska Oordegem på lördagskvällen result...

På SVT1 i kväll kl 22.00:
DL Eugene med Meraf

...

Daniel Ståhl tvåa i Halle
På lördagen inleddes kastgalan Hallesche Werfertag...

Götzis: Fredrik 7:a efter dag 1
Fredrik Samuelsson fick en utmärkt inledning på ti...

Eugene: Mondo mycket stark tvåa!
Den första "stora" segern över den övriga seniorvä...

Andra svenskar att följa i helgen
Det svenska kastargänget befinner sig i Halle, Tys...

På lördags-TV: Diamond League
med Mondo & Meraf

Efter två stopp i Asien och på sin väg till Europa...

Gör DL-debut på BAUHAUS-galan
Diskuskastaren Simon Pettersson gör efterlängtad D...

Nya riktlinjer om personuppgifter
I morgon, den 25 maj, införs GDPR, som står för Ge...

Tiokampshistoria:
Från Hedmark till Samuelsson

För nästan på dagen ett år sedan slog Hässelbys ti...

Stafett-SM sänds på Friidrottskanalen
I helgen är det dags för Sveriges vassaste stafett...

ASICS Stockholm Marathon fullt!
För första gången på fyra år är ASICS Stockholm Ma...

Sök sanktion för tävlingar inne-19 nu!
Trots att friidrotten för stunden fokuserar på uto...

Karlstad föreslås få ny friidrottsarena
Karlstad ska få en ny inomhus- och utomhusarena fö...

Klarade kvalgränser för trio i Schweiz
I helgen var ett större mångkampsgäng på plats i L...

Robel vill försvara segern i SM-milen:
"Det är målsättningen"

I år väntar fjärde upplagan av SM-milen i Stockhol...

Förra veckan
Veckan 13.5 - 20.5

Dubbla pers och dubbla EM-kval!
Vilket drama i Lag-SM-kvalet!
Världsklass på Tibblevallen:
2.33 av Fabian - ny världstvåa!

Isabellah tog 32:a SM-guldet
SM-seger till Micke efter kanonlopp
Kraftmätningen inleds till helgen
Utomhussäsongen brakar loss!
USA: Pers igen för Hanna!
I Run Clean finns nu på svenska
Världens snabbaste till Stockholm
Lisa Gunnarssons resa mot svenska
juniorrekordet – började i att sluta

Juniorer fick träna med förebilderna
19 skolklasser gör upp i Häckkampen
Också i helgen: Simon L 74.44!
Ansök till projektet Friidrott för fler
Träff för svenska toppkastare i helgen
Flera fina placeringar i ultra-VM

Två veckor sedan
Veckan 6.5 - 13.5

Jiannis snuddade vid EM-kvalgränsen
Klarad EM-kvalgräns för Anders!
Svåra förhållanden för Erika i DL
På TV lördag eftermiddag:
Diamond League med Erika Kinsey

Årsbästa utomhus öppnat!
Har du missat vad YALA är?
Karin mottog högsta utmärkelsen
Sex svenskar med i ultra-VM i helgen
Premiär - Landslagets Friidrottsskola:
"Jättekul att vi får chansen att testa"

Gabriel Wallin lägger spjutet på hyllan
Sista chansen att tycka till …
Dags att anmäla intresse om
värdskap för EM för U18 2022

5 uttagna till Europacupen 10 000m
USA: Erika 1.93!