Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Tisdag 17 oktober 2017

Resultat & Årsbästa

 

Sök på friidrott.se

Kontaktinformation

Svensk Friidrott

Svenska Friidrottsförbundet

Post- och besöksadress:
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Tel: 010-476 53 30 vxl
Fax: 08-724 68 61
E-post: info@friidrott.se
Sociala medier:
@svenskfriidrott, 
#svenskfriidrott
 

Generalsekreterare och ansvarig utgivare

Stefan Olsson
010-476 53 41

Utgivningsbevis

Nr 2008-033

Redaktionen friidrott.se

Frida Hogstrand
redaktör
073-626 98 88

Information och media

Hillevi Thor
072-559 17 78
(Pressjour)

Läs mer Samtliga kontakter


Världsårsbästa
på 1493 meter!

 

av A. Lennart Julin


Många linjer finns det på en löparbana! (foto: Deca Text & Bild)


Lördagen den 6 juni gick en internationell gala i sydfranska Marseille och höjdpunkten var manliga 1500m som vanns av marockanen Abdelaati Iguider på 3:32.88 - ett briljant resultat som nu toppar alla världsårsbästalistor.

Inte på något sätt en orimlig tid för Iguider som har ett ca tre sekunder bättre pers (från DL Monaco i fjol) och även ett bra mästerskaps-CV innehållande bl a ett OS-brons och ett IVM-guld. Så det fanns ingen anledning till en "Kan det verkligen stämma?"-reaktion.

Visserligen var tiderna i loppet generellt sätt väldigt goda och man hittar just nu Marseille-tider även på placeringarna 3, 4, 6, 9, 11, 12 och 14 på världslistan för 2015. Faktum är dock att startfältet var riktigt bra och att hararna gjorde ett gott jobb. Men det finns ändå ett men - och det är ett "Men med stort M".

Sju meter för kort!

För faktum är att Iguider och övriga i loppet inte sprang 1500 meter utan i stället bara ca 1493 meter. En diff på sju meter som i tid motsvarar litet drygt en sekund, dvs hade man sprungit korrekt distans skulle segertiden varit runt 3:34.0.

Vad var det egentligen som gick snett i Marseille-tävlingen? Jo, startfunktionärerna tog fel på startlinje och ställde upp löparna på en linje som förmodligen gällde 2000m hinder (arenan hade vattengrav på utsidan) och inte 1500m slätt.

Den typen av misstag har säkerligen hänt förr på mindre tävlingar – en friidrottsbana är ju fullproppad med allehanda linjer och markeringar - men nu handlade det alltså om en gala med världsklassdeltagande och officiell Europaförbunds-sanktion (”EA Classic).

En delförklaring (men ingen ursäkt) skulle kunna vara att det handlade om en invigningstävling på en totalrenoverad arena. Men egentligen är det alltid lätt att hitta rätt till 1500m-starten i virrvarret av linjer: På innerbanan skall det finnas gula växlingszons-hakar (för 4x100m) 10 m före och 10 m efter.

På den här bilden från en helt annan tävling ser man tydligt att gula växlingshaken på bana 1 ligger ca 10 m framför 1500m-startlinjen. (foto: Deca Text & Bild)
 

Löparna hade rätt från början

Faktum är också att löparna i Marseille själva hade radat upp sig strax före rätt linje (så de hade koll) men sedan ändå blev framkallade av funktionärerna till en linje ca sju meter längre fram. Man ser också på videon från loppet att flera av löparna verkar förvånade och osäkra och tvekar litet innan de joggar fram till linjen som starterteamet pekar ut.

Borde någon löpare ha protesterat där och då och sagt ifrån till funktionärerna att det blev fel? Det kan man som utomstående kanske tycka, men samtidigt måste man vara medveten om att den som skall tävla just då har allt sitt fokus på att prestera och inte på att argumentera.

Dessutom var ju arenan helt ny även för löparna så det var inte självklart att vara helt tvärsäker när funktionärerna (som borde veta bäst) var så bestämda i sitt agerande. För dem handlade det inte heller om ett tillfälligt misstag i just det speciella loppet:

Samma fel i kvinnliga loppet

På videon från kvinnliga 1500m ser man nämligen exakt samma scenario: Löparna har ställt upp sig vid rätt linje men kallas precis som sina manliga kollegor fram till fel linje av funktionärerna. Tiderna var inte lika vassa som för Iguider & Co, men det blev en hel del hyggliga resultat med marockokanska Rababa Arafi i topp på 4:05.

Fast ännu märkligare än själva felet är egentligen att ingen ansvarig tycks ha upptäckt det trots att det gått en och halv vecka sedan tävlingen.

Första gången felet verkar ha uppmärksammats av någon var när en brittisk friidrottsfan hittat en video på Youtube och den 10 juni skrev om sin iakttagelser på ett amerikanskt debattforum. Den 13 juni tog han upp frågan på facktidningen Track & Field News forum, som har en större internationell spridning.

Men varför reagerar ingen?
Men ändå har absolut ingenting hänt utan Marseille-tiderna står fortfarande idag snart två veckor efter tävlingen kvar i alla listor och den rättmätige statistikettan Evan Jager (3:32.97 i Portland i söndags) får nöja sig med andraplatsen.

Detta trots att ”hela världen” kan se på Youtube-videon att man i Marseille startade på fel linje och alltså sprang för kort distans. Och felet motsvarar som sagt dryga sekunden i tid, medan Jager tidsmässigt är bara nio hundradelar bakom.

Se videoklippen på YouTube:

+ Manliga 1500m-loppet i Marseille på YouTube
+ Kvinnliga 1500m-loppet i Marseille på YouTube
+ Resultatlistan

Som man tydligt ser (i båda loppen) startar löparna från en linje som sammanfaller med 300m-starten på bana 3 – och inte som det borde ha varit på bana 1. I det kvinnliga loppet syns det också före start klart och tydligt att den gula växlingshaken ligger bara ca tre meter längre fram, fast det borde ha varit tio meter.

Självklart är händelsen genant för arrangören men misstag kommer alltid att göras. Det viktiga - för friidrottens trovärdighet som en idrott styrd av höga krav på precision och objektivitet i prestationsbedömning - är att man direkt erkänner felen och inte försöker dölja dem.

Den lärdomen borde om inte annat ha dragits av fadäsen vid kvinnliga 10000m vid VM i Berlin 2009.