Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Aregawi tillgänglig för landslaget

JAN
17

- Hon har nu uppfyllt de krav vi ställde på henne i somras då förbundsstyrelsen stängde av henne från landslaget. Bland annat har hon genomgått vår antidopingutbildning och det test vi kräver, säger Björn O. Nilsson, ordförande i Svensk Friidrott.

Aregawi har varit fri att tävla sedan 14 juli men har sedan 17 juli varit avstängd för landslagsuppdrag. Anledningen till förbundsstyrelsens beslut då var att Aregawi brutit mot landslagets interna regelverk, att man krävde att hon skulle genomgå landslagets antidopingutbildning och att man ville utreda osäkerheten kring Aregawis medicinska och idrottsliga status och miljö.

Senast Abeba Aregawi tävlade i landslaget var i Finnkampen i Stockholm 13 september 2015. Aregawi kommer inte att tävla under inomhussäsongen 2017 och hon tränar nu i Etiopien.

- De indikationer jag har fått från Aregawi är att hon har ambition att komma tillbaka i internationell mästerskapsform i sommar. Det ska bli intressant att följa hennes väg framöver, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Fakta fallet Abeba Aregawi

29 februari: IAAF och Svensk Friidrott stänger tills vidare av Aregawi under utredning för misstanke om dopingförseelse.
9 mars: Aregawis b-prov bekräftas positivt och visar spår av meldonium. RF:s dopingkommission tar över ärendet för utredning och beslut om bestraffning.
10 mars: Svensk Friidrott presenterar ett förstärkt antidopingprogram med åtta huvudpunkter där bland annat ett antidopingkörkort för landslagsaktiva och ledare blir ett krav.
14 juli: RF:s dopingkommission återkallar sin anmälan om dopingbrott för Aregawi och hon är fri att tävla igen.
17 juli: Svensk Friidrotts styrelse stänger av Aregawi för landslagsuppdrag tillsvidare för att hon brutit mot landslagets interna regelverk.
17 januari: Svensk Friidrotts styrelse beslutar att Aregawi är tillgänglig för landslagsuppdrag igen då hon uppfyllt de krav styrelsen ställt.

Mer information:
Fredrik Trahn, presschef Svensk Friidrott, 070-913 67 96, fredrik.trahn@friidrott.se
friidrott.se
friidrottskanalen.se
@svenskfriidrott
 #svenskfriidrott

Aregawi tillgänglig för landslaget

17 jan, 2017.Abeba Aregawi är återigen tillgänglig för landslagsuppdrag. Det beslutade Svensk Friidrotts förbundsstyrelse vid ett styrelsemöte idag.

Meraf Bahta Årets friidrottare 2016

24 nov, 2016.Meraf Bahta blev dubbelt prisat på Friidrottsgalan. Först fick hon priset ”Årets prestation i landslaget” och sedan hon fick även det prestigefyllda priset ”Årets friidrottare” som avslutade Friidrottsgalan på Stockholm Waterfront.

Årets prestationer prisade på Friidrottsgalan

23 nov, 2016.Friidrottsgalan på Waterfront i Stockholm hyllade ikväll de största prestationerna för friidrottsåret 2016. Priset ”Årets prestation i landslaget” gick till Meraf Bahta och Michel Tornéus.  Priset Årets friidrottare delas ut sist i galan ikväll.

Svensk Friidrotts och Expressens pris Årets friidrottare

15 nov, 2016.Svensk Friidrott delar i år i samarbete med Expressen ut priset Årets friidrottare på Friidrottsgalan 23 november. Juryn för priset sammanträder den här veckan för att göra bedömningen av vilka tio svenska friidrottare som gjort de främsta insatserna under 2016.

Friidrottsgalan direktsänds i Expressen TV och i Friidrottskanalen

9 nov, 2016.Friidrottsgalan hyllar den 23 november årets största och bästa friidrottsinsatser med bland annat utdelningen av priset Årets friidrottare. Nu är det klart att Friidrottsgalan sänds direkt i Expressen TV och i Friidrottskanalen.

Besviken Emelie tvingades bryta VM-loppet

29 okt, 2016.Emelie Forsbergs knä höll inte. Efter att ha gått ut hårt och legat i täten bröt hon VM i ultratrail 85 km efter tre mils löpning.

Nomineringarna till Friidrottsgalan presenterade

26 okt, 2016.Den 23 november hålls Friidrottsgalan i Stockholm. Idag har de nominerade till fem av priskategorierna presenterats.

Friidrottskanalen sänder terräng-SM

20 okt, 2016.I slutet av sommaren lanserades Friidrottskanalen, Svensk Friidrotts webb-tv-kanal. Nu är det klart att Friidrottskanalen direktsänder terräng-SM i Västerås i helgen i ett samarbete med TV021 och Västerås Friidrottsklubb.

Malin Ewerlöf leder Friidrottsgalan

19 okt, 2016.Årets friidrottsprestationer hyllas på Friidrottsgalan 23 november i Stockholm. Galan med 600 gäster leds av Malin Ewerlöf och Magnus Sallbring.

Friberg och Wettergren leder nytt prestationscentrum i Göteborg

22 sep, 2016.Den 1 oktober startar det nya prestationscentrumet för medel- och långdistanslöpning. Platsen är Göteborg och ansvariga blir Ulf Friberg och Johan Wettergren.

Visar resultat 1-10 av 207
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

Fredrik Trahn

Föräldraledig
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper