Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Svensk Friidrotts och Expressens pris Årets friidrottare

NOV
15

-Årets friidrottare är det mest prestigefulla priset på Friidrottsgalan och det priset som har längst historia bakom sig. Nu är vi glada att kunna lyfta utmärkelsen ännu lite mer i samarbete med Expressen, säger Jan Larsson, marknadschef på Svensk Friidrott.

Priset årets friidrottare är ingen fristående utmärkelse utan priset har gått till den som toppat den årliga 10-bästalista som tagits fram varje år sedan 1973, första av tidningen Friidrott och sedan av hemsidan friidrott.se.

10-bästalistan utarbetas av en jury och expertpanel som utvärderar de bästa svenska friidrottarnas år utifrån "visad internationell seniorkonkurrenskraft". Det innebär att insatser i internationella mästerskap och andra storinternationella värdetävlingar väger tungt vid rangordningen.

-Vi är stolta över att vara med och samarbeta kring det traditionstyngda priset Årets friidrottare. Det passar bra in i vårt övriga arbete med Friidrottsgalan och vår journalistiska bevakning av friidrotten som vi vet att det finns stort allmänintresse för, säger Pär Andersson, sportchef på Expressen.

Mer om Friidrottsgalan: www.friidrott.se/forbundsinfo/figalan/intro.aspx
Mer om Årets friidrottare: www.friidrott.se/historik/listorpris/10basta/intro.aspx

Mer information:
Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott, 070-379 86 22
Pär Andersson, sportchef Expressen, 070-494 26 16.

Svensk Friidrotts och Expressens pris Årets friidrottare

15 nov, 2016.Svensk Friidrott delar i år i samarbete med Expressen ut priset Årets friidrottare på Friidrottsgalan 23 november. Juryn för priset sammanträder den här veckan för att göra bedömningen av vilka tio svenska friidrottare som gjort de främsta insatserna under 2016.

Friidrottsgalan direktsänds i Expressen TV och i Friidrottskanalen

9 nov, 2016.Friidrottsgalan hyllar den 23 november årets största och bästa friidrottsinsatser med bland annat utdelningen av priset Årets friidrottare. Nu är det klart att Friidrottsgalan sänds direkt i Expressen TV och i Friidrottskanalen.

Besviken Emelie tvingades bryta VM-loppet

29 okt, 2016.Emelie Forsbergs knä höll inte. Efter att ha gått ut hårt och legat i täten bröt hon VM i ultratrail 85 km efter tre mils löpning.

Nomineringarna till Friidrottsgalan presenterade

26 okt, 2016.Den 23 november hålls Friidrottsgalan i Stockholm. Idag har de nominerade till fem av priskategorierna presenterats.

Friidrottskanalen sänder terräng-SM

20 okt, 2016.I slutet av sommaren lanserades Friidrottskanalen, Svensk Friidrotts webb-tv-kanal. Nu är det klart att Friidrottskanalen direktsänder terräng-SM i Västerås i helgen i ett samarbete med TV021 och Västerås Friidrottsklubb.

Malin Ewerlöf leder Friidrottsgalan

19 okt, 2016.Årets friidrottsprestationer hyllas på Friidrottsgalan 23 november i Stockholm. Galan med 600 gäster leds av Malin Ewerlöf och Magnus Sallbring.

Friberg och Wettergren leder nytt prestationscentrum i Göteborg

22 sep, 2016.Den 1 oktober startar det nya prestationscentrumet för medel- och långdistanslöpning. Platsen är Göteborg och ansvariga blir Ulf Friberg och Johan Wettergren.

Truppen till Finnkampen

30 aug, 2016.Förbundskapten Karin Torneklint har idag presenterat den svenska truppen till Finnkampen i Tammerfors i helgen. Det är en trupp där de flesta svenska OS-deltagarna, EM-deltagarna och svenska mästarna finns med.

Nu öppnar Friidrottskanalen

25 aug, 2016.Svensk Friidrott öppnar idag en ny videoplattform - friidrottskanalen.se. Här kommer vi att samla intervjuer, reportage och livesändningar tillsammans med allt tidigare videomaterial i en och samma miljö.

Abeba Aregawi nomineras inte till de olympiska sommarspelen i Rio de Janeiro

17 jul, 2016.Styrelsen för Svenska Friidrottsförbundet har idag beslutat att Abeba Aregawis deltagande i det svenska landslaget kommer att övervägas först efter att oklarheter kring hennes idrottsliga och medicinska status samt miljö har klarlagts. Dessutom måste hon, innan framtida landslagsuppdrag, ha genomgått den antidopingutbildning som satts upp under 2016 som ett direkt resultat av Svensk Friidrotts förstärkta anti-dopingarbete. Därmed kommer Abeba Aregawi inte att nomineras till Sveriges Olympiska Kommitté för deltagande vid de Olympiska Spelen i Rio de Janeiro

Visar resultat 1-10 av 204
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

Fredrik Trahn

a 010-476 53 31
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper