Onsdag 22 oktober 2014

Sök på friidrott.se

Med vår RSS håller du dig uppdaterad om vad som händer på friidrott.se. RSS (Rich document format Site Summary) är ett standardformat för att leverera nyhetsrubriker och sammanfattningar.

Om du har Internet Explorer 7, Firefox, Safari eller Opera så har du inbyggda funktioner för att upptäcka och prenumerera på RSS-flöden. Klicka på länken nedan för att läsa eller skapa en länk till vårt RSS-flöde.

Rss Prenumerera här

Mer om RSS och hur du använder det.

Svensk Friidrott

Svensk Friidrott och Folksam samarbetar för minskat antal överbelastningsskador

SEP
10

Målet ska uppnås genom att öka kunskapen och engagemanget kring orsaker som påverkar friidrottsrelaterade skador hos barn och ungdomar. Kompetensen hos tränarutbildare och kursledare ska ökas parallellt med att det utvecklas program för förebyggande träning för minskning av överbelastningsskador.

Ett stort antal konkreta aktiviteter ska under 2014 och 2015 genomföras inom ramen för projektet, bland annat en tränarinventering för att kartlägga antalet tränare, deras utbildningsnivå och erfarenheter inom detta område. Likaså ska ett antal tränarseminarier genomföras.

– Det känns fantastiskt bra att vi nu tillsammans med Folksam går in i nästa fas, SkadeFri 2.0, och fortsätter att arbeta systematiskt inom ett mycket angeläget område, säger Jenny Jacobsson, medicinsk koordinator på Svensk Friidrott och forskare vid Linköpings Universitet.

Vi engagerar oss i det som våra kunder bryr sig om genom att ständigt arbeta för att förebygga idrottsskador. Genom denna satsning får vårt långsiktiga samarbete med Svensk Friidrott en ny och tydlig inriktning på att få färre skador inom friidrotten, säger Lars-Inge Svensson, chef Folksam idrott.

Mer information:
Jenny Jacobsson
Medicinsk koordinator, Svensk Friidrott
jenny.jacobsson@friidrott.se

Lars-Inge Svensson
Chef  Folksam Idrott
lars-inge.svensson@folksam.se

Svensk Friidrott och Folksam samarbetar för minskat antal överbelastningsskador

10 sep, 2014.Svensk Friidrott och Folksam har inlett ett projekt med målet att minska antal överbelastningsskador bland barn och ungdomar relaterade till träning och tävling inom friidrott. Bakgrunden till projektet är den tidigare studien Projekt SkadeFri, ett samarbete mellan Svensk Friidrott och Linköpings Universitet, som undersökte skadefrekvensen relaterad till överbelastning hos yngre friidrottare.

Finnkampsbåten stor succé

2 sep, 2014.I helgen som gick genomfördes Finnkampen, ett av nordens mest klassiska idrottsevenemang i Helsingfors. För Sverige blev det stor framgång med seger i både herr- och damkampen, den första dubbelsegern på bortaplan sedan 1986. Även publikmässigt var det succé för svensk del då över 1200 svenska supportrar åkte till Helsingfors med det nya konceptet ”Finnkampsbåten”.

Succé för Finnkampsbåten

20 aug, 2014.Nästa helg, 30 – 31 augusti, avgörs Finnkampen i Helsingfors. Det svenska friidrottslandslaget kommer, trots bortaplan, att backas upp av en stor supporterskara. Svensk Friidrott har tillsammans med Tallink Silja arbetat för att fylla läktarna med svenska supportrar genom två gemensamma resor med Finnkampsbåten, något som nu ser ut att bli en succé. Fredagsbåten är helt slutsåld.

Internationellt uppdrag för Christian Olsson

19 aug, 2014.Christian Olsson valdes under EM i Zürich in i Europeiska friidrottsförbundets aktiva råd. Den tidigare dubble europamästaren fick flest röster av alla.

SM i friidrott 2016 till Sollentuna

31 jul, 2014.Det är nu beslutat vilken ort med tillhörande förening som kommer att stå som värd för SM i friidrott 2016.

Christian Olsson nominerad till Aktivas råd i Europaförbundet

9 jun, 2014. Svensk Friidrott har nominerat Christian Olsson till ”Aktivas råd” i Europeiska Friidrottsförbundet, EAA.

City Gross satsar på motionlöpning

28 apr, 2014.Dagligvarukedjan City Gross är ny nationell partner till Svensk Friidrott. Samarbetet inriktar sig på motionslöpning och långlopp där City Gross vill främja sund breddidrott på lokal nivå.

Silja Line och Svensk Friidrott kör båt till Finnkampen

25 apr, 2014.Tallink Silja Line och Svensk Friidrott inleder ett samarbete med en ”Finnkampsbåt” som ska transportera svenska friidrottsfans till Finnkampen i Helsingfors.

Löpningen ökat med 80 procent på tio år

9 apr, 2014.Löpartrenden fortsätter uppåt med fler deltagare i loppen och fler arrangerade lopp än någonsin. Både antalet lopp och antal deltagare har gått upp med 80 procent på tio år.

Svensk Friidrott bidrar till Cancerfonden

8 apr, 2014.I samband med Svensk Friidrotts förbundsårsmöte sista helgen i mars samlade mötesdeltagarna 8 066 kronor till förmån för den insamling hos Cancerfonden som upprättats i sjukamperskan Nadja Casadeis namn. Samtidigt beslutade Svenska friidrottsförbundets styrelse att förbundet skulle skänka lika mycket som insamlingen gav. Även IFK Lidingö Friidrott, den klubb som Nadja till vardags tävlar för, skänker samma summa samt att sammanslutningen Elitklubbarna, som består av 17 av landets främsta friidrottsföreningar, skänker 2 000 kronor. Totalt sett samlade Svensk Friidrott in 26 198 kronor under helgen.

Visar resultat 1-10 av 153
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

Fredrik Trahn

Föräldraledig
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper