Lördag 6 februari 2016

Sök på friidrott.se

Med vår RSS håller du dig uppdaterad om vad som händer på friidrott.se. RSS (Rich document format Site Summary) är ett standardformat för att leverera nyhetsrubriker och sammanfattningar.

Om du har Internet Explorer 7, Firefox, Safari eller Opera så har du inbyggda funktioner för att upptäcka och prenumerera på RSS-flöden. Klicka på länken nedan för att läsa eller skapa en länk till vårt RSS-flöde.

Rss Prenumerera här

Mer om RSS och hur du använder det.

Svensk Friidrott

Stefan Olsson ny generalsekreterare

SEP
30

- Det känns verkligen roligt att få förtroendet att driva och utveckla friidrotten vidare i Sverige. Som en av de mest populära idrotterna har vi både stora möjligheter och utmaningar framför oss, säger Stefan Olsson.

Stefan Olsson, 53 år har en gedigen erfarenhet inom friidrotten som aktiv och ideell ledare och som anställd kanslichef i IF Göta Karlstad. Inom Svensk Friidrott har Stefan Olsson en bakgrund både som förbundskapten 2008-2013 och som idrottschef från 2013.

Redan idag är Olsson tillförordnad GS fram till årsskiftet då han formellt kliver in i den nya rollen och lämnar tjänsten som idrottschef.

Idag gör också Björn Eriksson sin sista dag som förbundsordförande i Svensk Friidrott och lämnar över till Toralf Nilsson i förbundsstyrelsen som blir tillförordnad ordförande fram till årsmötet våren 2016.

- Vi är mycket glada att kunna utse Stefan Olsson som ny GS. Stefan har en gedigen kunskap om friidrotten och är djupt förankrad och väl respekterad in friidrottsrörelsen. Han har också visat på stor vilja till utveckling enligt vår verksamhetsinriktning ”Fler och bättre” som sträcker sig fram till 2020, säger Toralf Nilsson.

Mer information:
Stefan Olsson, tf generalsekreterare, 070-349 21 41
Toralf Nilsson, tf ordförande, 070-879 01 98

Stefan Olsson ny generalsekreterare

30 sep, 2015.Stefan Olsson blir ny generalsekreterare för Svensk Friidrott efter Anders Albertsson.

Truppen till Finnkampen uttagen

7 sep, 2015.Förbundskapten Karin Torneklint har idag presenterat den svenska truppen till Finnkampen.  Det är en trupp där samtliga svenska mästare från Söderhamn och de flesta från VM i Peking finns med.

Fortsättning...

Följ friidrottlandslaget bakom kulisserna inför VM

16 aug, 2015.Just nu är landslaget på VM-precamp i Japan för att förbereda sig inför VM i Peking om en vecka. Följ landslagets uppladdning mot VM bakom kulisserna och vid sidan av banan på www.friidrottsbloggen.com

Intersport blir ny samarbetspartner till Svensk Friidrott

9 aug, 2015.Parallellt med Craft blir Intersport också ny samarbetspartner till Svensk Friidrott. Samarbetet är långsiktigt där Intersport kommer att bli Svensk Friidrotts officiella sportbutikskedja och säljkanal av friidrotts- och landslagskläder.

Fortsättning...

Craft ny samarbetspartner till Svensk Friidrott och officiell klädleverantör till friidrottslandslaget

8 aug, 2015.Craft blir ny samarbetspartner till Svensk Friidrott och officiell klädleverantör till landslaget. Friidrottslandslaget kommer att använda den nya klädkollektionen första gången vid VM i Peking i augusti. Samarbetet mellan Svensk Friidrott och Craft är 5-årigt och sträcker sig fram till och med 2019.

Fortsättning...

Publikationer för statistik och fakta att beställa

7 jul, 2015. Nu finns de årliga publikationerna för statistik och fakta inom friidrotten att beställa för media.

Fortsättning...

Stark landslagstrupp till lag-EM presenterad

9 jun, 2015.Midsommarhelgen innebär som traditionen bjuder att lag-EM i friidrott avgörs, den här gången i ryska Tjeboksary. Sverige försvarade förra året för första gången sin plats i Super League och ställs nu mot nationer som Frankrike, Tyskland, Storbritannien och värdnationen Ryssland. Även våra nordiska grannar Finland och Norge är i år med i högstadivisionen.

I truppen finns bland andra Abeba Aregawi, Moa Hjelmer, Erica Jarder, Charlotta Fougberg, Sulayman Bah och Andreas Otterling.

Förbundskapten Karin Torneklint ser fram emot midsommarhelgen i Ryssland.

– Det ska bli väldigt roligt att åka iväg med landslaget. Vi hoppas på att få bra förhållanden, något som våra aktiva inte varit bortskämda med i Sverige under inledningen av säsongen, så det ska bli spännande att se vilken nivå de egentligen ligger på, säger Karin Torneklint.

Fortsättning...

Juniorkaptenen tror på flera medaljer i junior-EM i Eskilstuna

1 jun, 2015.Juniorlandslagsledaren Helene Friberg har höga förväntningar på den svenska truppen vid junior-EM i Eskilstuna i sommar. Friberg tror på flera medaljer och idag gjorde hon den första uttagningen.

- Som säsongen har börjat för många av juniorerna så ser det verkligen bra ut. Jag tror att vi kommer att ta flera, kanske till och många medaljer i Eskilstuna i juli, sa Helene Friberg vid en presskonferens idag.

Intensiv friidrottshelg med bland annat ASICS Stockholm Marathon

28 maj, 2015.På lördag avgörs ASICS Stockholm Marathon för 37:e gången. Med deltagare från 101 nationer visar loppet ännu en gång sin populäritet såväl bland svenska som bland utländska löpare. Isabellah Andersson är på jakt efter sin 7:e seger i Asics Stockholm Marathon.

Fortsättning...

Inbjudan till pressträff inför årets Folksam Grand Prix-serie och junior-EM i Eskilstuna

26 maj, 2015.Media inbjuds till en pressträff inför några av sommarens friidrottshöjdpunkter i Sverige – Folksam Grand Prix och junior-EM i Eskilstuna.

Träffa bland andra vinterns sensationsman i längd Andreas Otterling som tog brons i inomhus-EM.

Med på pressträffen finns också juniorerna Simon Litzell som i helgen satte svenskt juniorrekord i spjut, medeldistanslöparen Wille Levay som var 5:e europé vid junior-VM i terräng i mars och sjukamperskan Emma Stenlöf. Du träffar också Svensk Friidrotts förbundsordförande Björn Eriksson och juniorlandslagsledare Helene Friberg.

Visar resultat 1-10 av 180
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

Fredrik Trahn

a 010-476 53 31
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper