Fredag 6 mars 2015

Sök på friidrott.se

Med vår RSS håller du dig uppdaterad om vad som händer på friidrott.se. RSS (Rich document format Site Summary) är ett standardformat för att leverera nyhetsrubriker och sammanfattningar.

Om du har Internet Explorer 7, Firefox, Safari eller Opera så har du inbyggda funktioner för att upptäcka och prenumerera på RSS-flöden. Klicka på länken nedan för att läsa eller skapa en länk till vårt RSS-flöde.

Rss Prenumerera här

Mer om RSS och hur du använder det.

Svensk Friidrott

Fem svenskar med på ansedd världsranking

JAN
05

De som är med på listan är:
Abeba Aregawi  – 3:a 1 500 meter
Michel Tornéus – 6:a längdhopp
Meraf Bahta – 9:a 1 500 meter
Emma Green – 9:a höjdhopp
Erica Jarder – 9:a längdhopp

Förbundskapten Karin Torneklint är otroligt nöjd över resultatet och menar att det bådar gott inför 2015 med ett VM i Beijing som det stora målet för många av landslagsfriidrottarna.

Vi har länge trott och anat att vi har många som är på väg mot världstoppen. Det här visar att det inte bara är vi själva som tror det längre, säger Karin Torneklint.

Hon väljer att lyfta fram de två kanske mest oväntade placeringarna, världsrankingsdebutanterna Erica Jarder och Meraf Bahta.

­­­– Det är roligt att man rankar Ericas prestationer på det här sättet och det visar att hon är en fantastisk hoppare. Hon är väldigt stabil att ha med sig och presterar alltid bra resultat.

Att Meraf inte kommer in på listan på 5 000 meter visar vilken hård konkurrens det är. Men att hon i stället tar sig in på 1 500 meter säger mycket om att hon är att räkna med även på andra distanser. Att Sverige har två tjejer med bland de 10 bästa på 1 500 meter är enormt imponerande!

Karin Torneklint tror att det är fler svenskar som redan till nästa år skulle kunna ta sig in på listan.

Kim Amb  och Sofi Flink var med redan förra året, men stördes under 2014 av en del teknikproblem. De kommer mycket väl att vara med och fajtas bland de främsta igen inom en snar framtid.

Vi får heller inte glömma Charlotta Fougberg som gjorde en fantastisk säsong. Fortsätter hon att utvecklas vet man inte var den framgångssagan ska sluta.

Sen har vi också Daniel Ståhl, som i år var ny på den stora scenen. Kan han stabilisera sig ytterligare kan han mycket väl vara ett namn på listan framöver.

Svenska historiken på TFN:s världsranking: http://www.friidrott.se/historik/listorpris/tfnranking.aspx

Karin Torneklint
Förbundskapten Svensk Friidrott
070 670 60 42

Magnus Fridell
vik. Kommunikationsansvarig
073 506 21 74
magnus.fridell@friidrott.se
www.friidrott.se

Fem svenskar med på ansedd världsranking

5 jan, 2015.Fem svenskar finns med på den ansedda tidningen Track & Field News årliga grenvisa världsranking. Det är det bästa resultatet för svensk del sedan 2007.

Abeba Aregawi årets friidrottare – andra året i rad

22 dec, 2014.Abeba Aregawi har för andra året i rad utsetts till årets friidrottare av friidrott.se. Bakom utnämningen ligger framför allt hennes överlägsna seger på inomhus-VM i polska Sopot samt flera framgångsrika starter i Diamond League med bland annat två segrar och två andraplatser.

Utökat samarbete mellan Svensk Friidrott och Atea

17 dec, 2014.Svensk Friidrott och Atea har ingått ett nytt samarbetsavtal vilket innebär att Atea under de kommande tre åren kommer att vara nationell partner till Svensk Friidrott. Atea utökar på så sätt sitt engagemang i friidrotten och fortsätter att utveckla det samarbete med Svensk Friidrott som de haft sedan 2007.

Friidrottsgalan återuppstår – Svensk Friidrott i samarbete med Atea

27 nov, 2014.Svensk Friidrott tillsammans med Atea kommer den 29 januari 2015 att arrangera Friidrottsgalan på Münchenbryggeriet. Under kvällen koras bland annat årets genombrott, tränare och prestationer. Det blir en helkväll tillsammans med nya och gamla stjärnor.

Fortsättning...

Berendsen utökar friidrottsengagemang – stöttar talanger

13 nov, 2014.Berendsen utökar sitt engagemang i Svensk Friidrott och har nu ingått ett nytt avtal med Svenska Friidrottsförbundet där de stöttar två av landets största friidrottstalanger, spjutkastaren Kim Amb och mångkamperskan Sofia Linde. Dessa två kommer att vara ambassadörer för Berendsen och synas i företagets olika marknadsföringssammanhang.

Fortsättning...

Premiär för landskamp i marathon

12 nov, 2014.Den 30 maj 2015 blir det premiär för landskamp i marathon. Landskampen kommer att stå mellan de nordiska länderna Sverige, Norge, Finland och Island och arrangeras i samband med Asics Stockholm Marathon.

152 svenska friidrottstränare samlas i Örebro

24 okt, 2014.I helgen arrangeras ”Tränarforum”, som med över 150 friidrottstränare och ett 20-tal inbjudna föreläsare sannolikt är den största tränarsammankomsten någonsin i svensk friidrott, i Örebro. Forumet är ett samarrangemang mellan Svenska Friidrottsförbundet och Tränarföreningen.

Svensk Friidrott och Folksam samarbetar för minskat antal överbelastningsskador

10 sep, 2014.Svensk Friidrott och Folksam har inlett ett projekt med målet att minska antal överbelastningsskador bland barn och ungdomar relaterade till träning och tävling inom friidrott. Bakgrunden till projektet är den tidigare studien Projekt SkadeFri, ett samarbete mellan Svensk Friidrott och Linköpings Universitet, som undersökte skadefrekvensen relaterad till överbelastning hos yngre friidrottare.

Finnkampsbåten stor succé

2 sep, 2014.I helgen som gick genomfördes Finnkampen, ett av nordens mest klassiska idrottsevenemang i Helsingfors. För Sverige blev det stor framgång med seger i både herr- och damkampen, den första dubbelsegern på bortaplan sedan 1986. Även publikmässigt var det succé för svensk del då över 1200 svenska supportrar åkte till Helsingfors med det nya konceptet ”Finnkampsbåten”.

Succé för Finnkampsbåten

20 aug, 2014.Nästa helg, 30 – 31 augusti, avgörs Finnkampen i Helsingfors. Det svenska friidrottslandslaget kommer, trots bortaplan, att backas upp av en stor supporterskara. Svensk Friidrott har tillsammans med Tallink Silja arbetat för att fylla läktarna med svenska supportrar genom två gemensamma resor med Finnkampsbåten, något som nu ser ut att bli en succé. Fredagsbåten är helt slutsåld.

Visar resultat 1-10 av 160
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

Fredrik Trahn

Föräldraledig
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper