Torsdag 3 september 2015

Sök på friidrott.se

Med vår RSS håller du dig uppdaterad om vad som händer på friidrott.se. RSS (Rich document format Site Summary) är ett standardformat för att leverera nyhetsrubriker och sammanfattningar.

Om du har Internet Explorer 7, Firefox, Safari eller Opera så har du inbyggda funktioner för att upptäcka och prenumerera på RSS-flöden. Klicka på länken nedan för att läsa eller skapa en länk till vårt RSS-flöde.

Rss Prenumerera här

Mer om RSS och hur du använder det.

Svensk Friidrott

Svenska Friidrottsförbundet

Post- och besöksadress:
Heliosgatan 3

Tel: 010-476 53 30 vxl
E-post: info@friidrott.se

Generalsekreterare & Ansvarig utgivare

Anders Albertsson

Redaktionen
friidrott.se

Magnus Fridell
redaktör

Information och
media

(Pressjour)

Läs mer Samtliga kontakter

Pressrelease Svenska Friidrottsförbundet

Stark landslagstrupp till lag-EM presenterad

JUN
09

I truppen finns bland andra Abeba Aregawi, Moa Hjelmer, Erica Jarder, Charlotta Fougberg, Sulayman Bah och Andreas Otterling.

Förbundskapten Karin Torneklint ser fram emot midsommarhelgen i Ryssland.

Förbundskaptenen har i dag tagit ut truppen som ska representera Sverige. En aktiv i respektive gren är uttagen, och i många grenar är det ett starkt manskap som Karin Torneklint presenterar.

Det ska bli roligt att se våra båda längdhoppare, Andreas Otterling och Erica Jarder, som båda är sugna på VM-kval. Får de till det kan de mycket väl klara gränsen under lag-EM.

Vi är också väldigt glada över att Abeba Aregawi är med i laget, det blir en ordentlig förstärkning.

Det svenska laget består av flera debutanter, bland andra Sulayman Bah som i helgen blev Sveriges tredje snabbaste 100-meterslöpare genom tiderna då han sprang på 10.22.

– Sulayman Bah ska bli spännande att följa. Han är också med i laget som springer korta stafetten och vi hoppas att de springer så bra att de kan kvala till VM. Redan på torsdag får de dock chansen då de springer förtävlingarna i Diamond League i Oslo.

Se hela det svenska laget här.

Presskonferens inför lag-EM kommer att äga rum den 17 juni i Stockholm. Mer information kommer inom kort.

Nya uttagningar till sommarens ungdoms- och juniormästerskap

Till sommarens ungdoms- och juniormästerskap har i dag flera aktiva blivit uttagna. Några av de som blivit uttagna till lag-EM har också fått klartecken för junior-EM för 22-åringar i Tallinn, bland andra Anna Silvander, 800 meter och Angelica Bengtsson, Stavhopp.

Landslagsledare Jonas Anshelms Uttagningar till ungdoms-VM I Cali, Colombia.

Landslagsledare Helene Fribergs Uttagningar till junior-EM för 19-åringar i Eskilstuna.

Landslagsledare Anna Linners Uttagningar till junior-EM för 22-åringar i Tallinn, Estland.

Karin Torneklint
Förbundskapten

Kommunikationsansvarig Svensk Friidrott

fredrik.trahn@friidrott.se

www.friidrott.se

Stark landslagstrupp till lag-EM presenterad

9 jun, 2015.Midsommarhelgen innebär som traditionen bjuder att lag-EM i friidrott avgörs, den här gången i ryska Tjeboksary. Sverige försvarade förra året för första gången sin plats i Super League och ställs nu mot nationer som Frankrike, Tyskland, Storbritannien och värdnationen Ryssland. Även våra nordiska grannar Finland och Norge är i år med i högstadivisionen.

Förbundskapten Karin Torneklint ser fram emot midsommarhelgen i Ryssland.

– Det ska bli väldigt roligt att åka iväg med landslaget. Vi hoppas på att få bra förhållanden, något som våra aktiva inte varit bortskämda med i Sverige under inledningen av säsongen, så det ska bli spännande att se vilken nivå de egentligen ligger på, säger Karin Torneklint.

Fortsättning...

Juniorkaptenen tror på flera medaljer i junior-EM i Eskilstuna

1 jun, 2015.Juniorlandslagsledaren Helene Friberg har höga förväntningar på den svenska truppen vid junior-EM i Eskilstuna i sommar. Friberg tror på flera medaljer och idag gjorde hon den första uttagningen.

- Som säsongen har börjat för många av juniorerna så ser det verkligen bra ut. Jag tror att vi kommer att ta flera, kanske till och många medaljer i Eskilstuna i juli, sa Helene Friberg vid en presskonferens idag.

Intensiv friidrottshelg med bland annat ASICS Stockholm Marathon

28 maj, 2015.På lördag avgörs ASICS Stockholm Marathon för 37:e gången. Med deltagare från 101 nationer visar loppet ännu en gång sin populäritet såväl bland svenska som bland utländska löpare. Isabellah Andersson är på jakt efter sin 7:e seger i Asics Stockholm Marathon.

Fortsättning...

Inbjudan till pressträff inför årets Folksam Grand Prix-serie och junior-EM i Eskilstuna

26 maj, 2015.Media inbjuds till en pressträff inför några av sommarens friidrottshöjdpunkter i Sverige – Folksam Grand Prix och junior-EM i Eskilstuna.

Träffa bland andra vinterns sensationsman i längd Andreas Otterling som tog brons i inomhus-EM.

Med på pressträffen finns också juniorerna Simon Litzell som i helgen satte svenskt juniorrekord i spjut, medeldistanslöparen Wille Levay som var 5:e europé vid junior-VM i terräng i mars och sjukamperskan Emma Stenlöf. Du träffar också Svensk Friidrotts förbundsordförande Björn Eriksson och juniorlandslagsledare Helene Friberg.

Nytt svenskt juniorrekord i spjut av Simon Litzell

23 maj, 2015.Simon Litzell, Hässelby SK, satte i dag nytt svenskt juniorrekord i spjut vid tävlingar i Bålsta. Resultatet, 78.73 meter, är en förbättring av Patrik Bodéns 29 år gamla rekord, 74.66, med drygt fyra meter.

Fortsättning...

Medieackrediteringen till junior-EM i Eskilstuna öppen

22 maj, 2015.Den 16-19 juli arrangeras junior-EM i friidrott på Ekängens Idrottsplats i Eskilstuna. Förberdelserna inför mästerskapet är i full gång och nu till helgen genomförs en generalrepetition för tävlingsorganisationen när kvaltävlingen till lag-SM avgörs.

Över 80 000 i rekordstor GöteborgsVarv-vecka

21 maj, 2015.Över 80 000 löpare är anmälda till något av GöteborgsVarvets lopp den här veckan varav drygt 64 000 till själva halvmarathon GöteborgsVarvet på lördag vilket är nytt rekord.

GöteborgsVarvet har som vanligt ett mycket starkt internationellt startfält med löpare i världseliten. Här jagar man den magiska gränsen att gå under 60 minuter.

Första klartecknen till Friidrotts-VM i Beijing

6 maj, 2015.Förbundskapten Karin Torneklint har i dag tagit ut de första aktiva till den trupp som ska representera Sverige vid Friidrotts-VM i Beijing 22-30 augusti.

Svenskt lag med i IAAF World Relays

28 apr, 2015.Till helgen, 2-3 maj, arrangeras IAAF World Relays på Bahamas. Sverige representeras av ett kvinnligt lag på 4x100 meter.

Laget består av:
Irene Ekelund, Malmö AI
Daniella Busk, Malmö AI,
Isabelle Eurenius, Spårvägens FK
Moa Hjelmer, Spårvägens FK

SJ ny officiell resepartner till Svensk Friidrott

13 apr, 2015.Svensk Friidrott har inför säsongen 2015 ingått ett samarbetsavtal med SJ som blir officiell resepartner till Friidrottsförbundet. SJ och Idrottsresan erbjuder föreningar och medlemmar minst 20 % rabatt på tågresor i samband med aktiviteter inom idrotten så som tävlingar och läger.

Visar resultat 1-10 av 174
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

a 010-476 53 31
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper