Torsdag 24 april 2014

Sök på friidrott.se

Med vår RSS håller du dig uppdaterad om vad som händer på friidrott.se. RSS (Rich document format Site Summary) är ett standardformat för att leverera nyhetsrubriker och sammanfattningar.

Om du har Internet Explorer 7, Firefox, Safari eller Opera så har du inbyggda funktioner för att upptäcka och prenumerera på RSS-flöden. Klicka på länken nedan för att läsa eller skapa en länk till vårt RSS-flöde.

Rss Prenumerera här

Mer om RSS och hur du använder det.

Svensk Friidrott

Löpningen ökat med 80 procent på tio år

APR
09

Den officiella löparstatistiken för 2013 visar att 320 nationellt godkända lopp lockade hela 667 599 deltagare. Antalet lopp fortsätter att öka även 2014. Per dags dato finns det i årets tävlingskalender 382 nationellt godkända lopp, vilket innebär en ökning med 62 lopp sedan förra året.

Det är en löparvåg och intresse för motion över hela världen nu. Det allra roligaste är att se en sådan stark ökning bland kvinnors intresse. Våra lopp är också mycket mer än bara lopp, de är välarrangerade events och helhetsupplevelser för både löpare och publik – och det som många gör vill ännu fler göra, säger Stefan Olsson, Idrottschef på Svensk Friidrott.

Att tävla i löpning ökar ständigt, men även löpning som ren motionsform utan tävling går starkt framåt. Hela 22 procent av landets befolkning motionerar med löpning minst en gång i månaden, visar en undersökning som Statistiska Centralbyrån årligen genomför på uppdrag av Riksidrottsförbundet (RF). Det innebär att 1,6 miljoner svenskar i åldern 7 – 70 år är intresserade av löpning.

Med tanke på den stora löparvåg som just nu går över landet har Svensk Friidrott valt att ta ett extra grepp om löpningen. Vid förbundsårsmöte för en dryg vecka sedan beslutades om en ny verksamhetsinriktning där stort fokus ligger på att Svensk Friidrott ska ta hand om och utveckla löpningen i Sverige. Som ett led i detta genomförs i sommar för första gången ett svenskt mästerskap på 10 km landsvägslöpning, den i särklass största grenen inom friidrotten i Sverige sett till antal deltagare. SM-milen är ett öppet mästerskap där även motionärer får delta och genomförs i Malmö den 12 juli.

Mer information:
Stefan Olsson
Idrottschef

Magnus Fridell
Projektledare
www.friidrott.se

Löpningen ökat med 80 procent på tio år

9 apr, 2014.Löpartrenden fortsätter uppåt med fler deltagare i loppen och fler arrangerade lopp än någonsin. Både antalet lopp och antal deltagare har gått upp med 80 procent på tio år.

Svensk Friidrott bidrar till Cancerfonden

8 apr, 2014.I samband med Svensk Friidrotts förbundsårsmöte sista helgen i mars samlade mötesdeltagarna 8 066 kronor till förmån för den insamling hos Cancerfonden som upprättats i sjukamperskan Nadja Casadeis namn. Samtidigt beslutade Svenska friidrottsförbundets styrelse att förbundet skulle skänka lika mycket som insamlingen gav. Även IFK Lidingö Friidrott, den klubb som Nadja till vardags tävlar för, skänker samma summa samt att sammanslutningen Elitklubbarna, som består av 17 av landets främsta friidrottsföreningar, skänker 2 000 kronor. Totalt sett samlade Svensk Friidrott in 26 198 kronor under helgen.

Friidrottsläger i regi av Sveriges Olympiska kommitté

7 apr, 2014.Sju svenska landslagsfriidrottare är just nu på träningsläger i Sveriges Olympiska Kommittés regi på Fuerteventura, Kanarieöarna. De aktiva som är med på lägret tillhör alla SOK:s Topp- och talangprogram:

SM-milens bana släppt

4 apr, 2014.I går, 3 april, var det 100 dagar kvar till den första upplagan av SM-milen, det officiella svenska mästerskapet på 10 km landsvägslöpning. Detta uppmärksammades med en kontrollmätning av den bana som löparna kommer att springa genom stora delar av centrala Malmö den 12 juli.

Björn Eriksson ny förbundsordförande

30 mar, 2014.Björn Eriksson valdes idag enhälligt till Svensk Friidrotts nya ordförande vid förbundsårsmötet i Umeå.

Fortsättning...

Nytt svenskt rekord i halvmarathon

29 mar, 2014.Mikael Ekvall, Strömstads LK satte idag nytt svenskt rekord i halvmarathon vid VM i Köpenhamn med tiden 1:02:28, tolv sekunder bättre än Mustafa Mohameds tidigare rekord.

Nya samarbetspartners till Svensk Friidrott

26 feb, 2014.Svensk Friidrott går en spännande framtid till mötes med en ny generation aktiva i ett ungt och lovande landslag. Samtidigt ökar intresset för motionslöpning och löpartävlingar ännu mer. Nu presenteras flera nya samarbetspartners och satsningar inom flera områden planeras.

Truppen till inomhus-VM spikad

24 feb, 2014.Svensk Friidrotts förbundskapten Karin Torneklint gav igår klartecken till ytterligare tre aktiva att representera Sverige vid inomhus-VM i Sopot, Polen, 7 – 9 mars. Detta innebär att truppen nu består av följande sju aktiva:

Svensk Friidrott och DN Galan inleder samarbete

22 feb, 2014.Svensk Friidrott och DN Galan inleder ett samarbete kring arbetet med arenaevenemang. Det gäller paketering av rättigheter, marknadsföring, och publikupplevelser.

Björn Eriksson föreslås som ordförande

20 feb, 2014.Björn Eriksson är valberedningens förslag till ny ordförande i Svensk Friidrott efter Tomas Riste.

Visar resultat 1-10 av 145
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

Fredrik Trahn

a 010-476 53 31
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper