Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Truppen till Finnkampen

AUG
30

Flera aktiva gör två idividuella grenar som Sanna Kallur, Lovisa Lindh, Khaddi Sagnia, Michel Tornéus, Kalle Berglund, Johan Rogestedt, Jonas Leandersson, Niklas Arrhenius och Daniel Ståhl. Tre grenar gör sprintern Tom Kling-Baptiste på 100m, 200m och stafett 4x100m.

Det är roligt att kunna ta ut en sån här stark trupp så nära inpå OS och SM med många som dubblerar. Det visar att Finnkampen betyder väldigt mycket för våra landslagsaktiva och är en av de stora höjdpunkterna under året, säger Karin Torneklint.
Statistiskt räknat på årsbästaresultat ser det ut att bli en jämn Finnkamp med ett knappt övertag för Sverige i både damkampen och herrkampen.

Målsättningen är att ta en dubbelseger, men det kommer bli två jämna kamper så varje poäng kommer vara viktig. Känns roligt med Finnkampen på ett nytt ställe, i Tammerfors. Vi ska kämpa för varje poäng, förhoppningsvis inför fullsatta läktare, säger Torneklint.

Finnkampen går nu i helgen 3-4 september i Tammerfors i Finland.

Den svenska truppen: www.friidrott.se/elit/uttag/uttagning16u.aspx#vfin

Eventuellt kommer det att anordnas en presskonferens med svenska och finska truppen i Tammerfors inför tävlingarna. Upplysningar om det genom fredrik.trahn@friidrott.se

Mer information om Finnkampen:
www.finnkampen.se
Presschef Tapio Nevalainen, tapio.nevalainen@sul.fi, +358-775 25 28

Mer information:
Fredrik Trahn, presschef Svensk Friidrott, 070-913 67 96, fredrik.trahn@friidrott.se
Följ all friidrott på www.friidrott.se och på @svenskfriidrott #svenskfriidrott

Truppen till Finnkampen

30 aug, 2016.Förbundskapten Karin Torneklint har idag presenterat den svenska truppen till Finnkampen i Tammerfors i helgen. Det är en trupp där de flesta svenska OS-deltagarna, EM-deltagarna och svenska mästarna finns med.

Nu öppnar Friidrottskanalen

25 aug, 2016.Svensk Friidrott öppnar idag en ny videoplattform - friidrottskanalen.se. Här kommer vi att samla intervjuer, reportage och livesändningar tillsammans med allt tidigare videomaterial i en och samma miljö.

Abeba Aregawi nomineras inte till de olympiska sommarspelen i Rio de Janeiro

17 jul, 2016.Styrelsen för Svenska Friidrottsförbundet har idag beslutat att Abeba Aregawis deltagande i det svenska landslaget kommer att övervägas först efter att oklarheter kring hennes idrottsliga och medicinska status samt miljö har klarlagts. Dessutom måste hon, innan framtida landslagsuppdrag, ha genomgått den antidopingutbildning som satts upp under 2016 som ett direkt resultat av Svensk Friidrotts förstärkta anti-dopingarbete. Därmed kommer Abeba Aregawi inte att nomineras till Sveriges Olympiska Kommitté för deltagande vid de Olympiska Spelen i Rio de Janeiro

Fortsättning...

Dopinganmälan mot Abeba Aregawi återkallad – Svensk Friidrott fortsätter prioritera antidopingarbetet

14 jul, 2016.Dopingkommissionen har i dag återkallat sin anmälan om dopingbrott mot Abeba Aregawi och samtidigt upphävt den intermistiska avstängning hon lytt under med omedelbar verkan. Svensk Friidrott är lättade över att ett beslut är taget.

Ikväll får vi Sverige på fötter mellan kl 17 och 18

14 jun, 2016.Idag mellan kl 17.00 och 18.00 genomförs löparmanifestationen ”Sverige på fötter” över hela Sverige. Målet är att så många som möjligt i hela landet ska röra på sig samtidigt.

Fortsättning...

Svensk Friidrott vill få hela Sverige på fötter, samtidigt under en timme

10 jun, 2016.Stillasittande är en av vår tid stora hälsofaror - det är såväl forskare som politiker överens om. En av idrottsrörelsens stora missioner är att få fler att aktivera sig fysiskt och på så sätt må bättre – både fysiskt, psykiskt och socialt. Därför uppmanar Svensk Friidrott nu hela landet, genom manifestationen Sverige på fötter, att röra på sig under en och samma timme. Timmen är satt till tisdagen den 14 juni mellan klockan 17 och 18.

Fortsättning...

Nu kan alla springa i gult och blått!

26 maj, 2016.Nu finns möjligheten för alla att få en landslagskänsla över sin joggingrunda eller loppstart. Svensk Friidrotts löpningssatsning Svenska löpare lanserar tillsammans med Craft och Intersport en kollektion av löparkläder som är utvecklade utifrån friidrottslandslagets tävlingskläder. Genom att köpa kläderna stöttar man även arbetet med att utveckla löpningen i Sverige.

Karin Torneklint fortsätter som förbundskapten

24 maj, 2016.Förbundskapten Karin Torneklint får fortsatt förtroende att leda friidrottslandslaget. Idag blev det klart att Torneklint fortsätter som förbundskapten även nästa fyraårsperiod 2017-2020.

Stefan Holm kapten på Finnkampsbåten

29 apr, 2016.Stefan Holm blir konferencier och ”kapten” på Finnkampsbåten från Sverige till Finland första helgen i september. Finnkampsbåten kommer att fyllas med svensk friidrottspublik på väg till Finnkampen.

Friidrottsgalan 2016 hålls 23 november

28 apr, 2016.Svensk Friidrott och IT-infrastrukturföretaget Atea har under två års tid arrangerat Friidrottsgalan gemensamt. Nu är datumet för 2016 års gala klart.

Visar resultat 1-10 av 197
 |<  < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  >  >|

Fredrik Trahn

a 010-476 53 31
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper