Fredag 24 oktober 2014

(Pressjour)

Läs mer Samtliga kontakter

Pressrelease Svenska Friidrottsförbundet

Stefan Olsson ny förbundskapten för friidrottslandslaget

APR
21

Stefan Olsson blir ny förbundskapten för friidrottslandslaget efter Thomas Engdahl som slutar sin tjänst 30 september. Olssons kontrakt löper till och med OS i London 2012.

Under vintern har rekryteringsprocessen efter en ny förbundskapten pågått. Det slutgiltiga valet föll på Stefan Olsson, 46 år från Molkom utanför Karlstad.

– Det känns väldigt roligt att få börja arbeta professionellt med friidrotten igen efter ett litet uppehåll. Friidrottslandslaget måste vara det härligaste landslaget att få ansvaret över och det känns otroligt inspirerande och utmanande att få föra laget vidare mot fortsatta framgångar, säger Stefan Olsson.

Olsson har en gedigen bakgrund inom friidrotten, framför allt som mycket central person i IF Göta Karlstad då han under perioden 1991-2005 var klubbens kanslichef med ansvar för klubbens ekonomi, verksamhet och stora arrangemang.

Som ideell ledare har Olsson varit verksam sedan 16 års ålder och som aktiv själv inom friidrott sedan barnsben. Stefan Olsson har också arbetat tidigare som sportjournalist och är flitigt använd som sportkommentator och speaker vid många stora idrottsevenemang. Olsson som är utbildad civilekonom arbetar idag som kanslichef på Karlstad Golfklubb.

– Vi är glada över att kunna presentera Stefan Olsson som efterträdare till Thomas Engdahl. Stefans erfarenhet, personlighet och kunnande har stämt mycket väl in på vår kravprofil och vi hälsar Stefan välkommen i gänget, säger Mikael Peterson, generalsekreterare som tillsammans med ordförande Lennart Karlberg och Mats Åkerlind, elitansvarig i förbundsstyrelsen haft ansvaret för rekryteringsprocessen.

Stefan Olsson tillträder på halvtid 15 juli och heltid från och med 24 augusti. Den första tiden kommer han att gå parallellt med Thomas Engdahl för att sedan ansvara för uttagningen av Finnkampslaget då Engdahl och landslaget är på OS.

För mer kommentarer:

Stefan Olsson, blivande förbundskapten, 070-621 11 06
Mikael Peterson, generalsekreterare, 0730-61 21 31
Lennart Karlberg, förbundsordförande, 070-551 30 49

Mer info:
Fredrik Trahn, presschef, 070-913 67 96
www.friidrott.se

Fredrik Trahn

Föräldraledig
e-post

Samtliga pressmeddelanden finns att läsa och hämta.

Mediaguide

Mediaguider med fakta och bilder på aktiva i landslaget. Nedladdningsbara som PDF-filer.

Mediaguider

Högupplösta pressbilder godkända för nyhetspublicering.

Ackrediteringar

Pressackrediteringar till olika arrangemang och information om kommande presskonferenser.

Ackrediteringar

Logotyper

Logotyper i olika varianter och format anpassad för webb och tryck. Grafisk profil för Svenska friidrottsförbundet.

Logotyper