Vanliga frågor


Här hittar du svar på de vanligast frågorna gällande sanktionsansökningssystemet FRIDA. 

Det är väldigt många fält som ska fyllas i, finns det inget lättare sätt?

Nej, just nu finns det inget enklare sätt. Rätt information behövs för att allt nödvändigt ska komma in. MEN, glöm inte att om du söker sanktion för en tävling som ni arrangerat tidigare år kan du kopiera tävlingen. Gå till arrangemangsfliken -> klicka i rutan bredvid det senaste årets tävling -> välj menyalternativet "kopiera" i högerspalten. Fyll i tävlingens namn, datum, och kontrollera år och tävlingens nivå och tryck "kopiera" - färdigt! Gå gärna in i efterhand och kolla om alla tidigare uppgifter är korrekt inlagda, annars välj "redigera".

Vi har fyllt i alla uppgifter tidigare år, måste vi göra det igen?

Nej du kan kopiera tidigare års tävlingar. Gå till arrangemangsfliken -> klicka i rutan bredvid det senaste årets tävling -> välj menyalternativet "kopiera" i högerspalten. Fyll i tävlingens namn, datum, och kontrollera år och tävlingens nivå och tryck "kopiera" - färdigt! Gå gärna in i efterhand och kolla om alla tidigare uppgifter är korrekt inlagda, annars välj "redigera".

Jag skulle vilja veta om andra redan sökt det datum vi funderar på, går det?

Ja, det går. Gå till "tävlingskalender" - välj där fliken "Alla sökta tävlingar" - nu kan du söka tävlingar som ännu inte är godkända. Filtrera med sökverktyget på datum eller andra kriterier,

När vi klickar på "FRIDA" i idrottonline, får vi ett servererror. Vad har vi gjort för fel?

För tillfället har vi problem med kopllingen mellan FRIDA och Idrottonlines medlemsdatabas. Vi hoppas att felet avhjälps inom kort. För ansökan - skicka din ansökan per E-post till This is a mailto link - ansökan måste innehålla.

  • Namn på tävling
  • Plats för tävling
  • Dagar då tävlingen ska genomföras (samt också alternativt datum)
  • Sista anmälningsdag (samt också alternativt datum)
  • Åldersklasser och grenprogram
  • Typ av underlag
  • Kostnad för anmälan till tävlingen
  • Kontaktuppgifter till kontaktperson

Hur fungerar det med betalning? Tidigare kunde vi betala via PayEx. 

Vi har under en tid haft problem med PayEx-betalningar pga uppdateringar och förändringar hos IdrottOnline, PayEx och FRIDA. Därför finns nu endast möjlighet att betala via faktura som vi sänder ut i efterhand. 

När jag klickar i FRIDA så finns inte menyalterantivet "ansök", vad har jag gjort för fel?

Du har med största sannolikhet fel behörighetsgrad. Gå till medlemsregistret i Idrottonline, sök upp dig själv bland "personer" - lägg där till rollen "ledamot" på dig - så får du rätt behörighet.

Vi hittar inte fliken "FRIDA i Idrottonline, vad är det för fel?

Troligtvis loggar ni inte in från friidrottssektionens IdrottOnline-sida. Om ni valt huvudföreningens sida eller en annan sektions sida kommer ni inte åt FRIDA. Oftast är den korrekta adressen idrottonline.se/[KLUBBENS NAMN]-Friidrott/.