Progression

Nedan har vi sammanställt Svensk Friidrotts rekomendationer för undervisning av friidrott i respektive årskurs.

Årskurs 1-3: Första mötet

  • Introducera friidrott gruppvis, med fokus på lekfullhet
  • Förenkla gärna friidrottsgrenarna
  • Testa grenarna/övningarna med både höger och vänster
  • Låt eleverna tävla som ett lag där alla resultat ger poäng 


Årskurs 4: Friidrottsupplevelser

  • Lek, testa och känn igen löpning, hopp och kast 
  • Använd i första hand naturen i skolans omgivning


Årskurs 5: Introducera några av friidrottens grenar

  • Sprint, fokus på acceleration
  • Häcklöpning över låga häckar med korta avstånd. Fokus på rytm och takt i löpningen
  • Längdhopp, fokus på acceleration och uthopp. Cirka 15 meter ansats. 
  • Kula, fokus på acceleration av redskapet (alternativa redskap kan användas av säkerhetsskäl)
  • Mätning av resultat vid separat tillfälle


Årskurs 6: Introducera resten av friidrottens grenar

  • Höjdhopp, fokus på upphopp och optimal ansatshastighet. Cirka 6 – 8 steg ansats. 
  • Mångsteg, fokus på kontrollerad rytmisk hoppning i låg fart och på mjukt underlag (p.g.a. stora belastningar)
  • Diskus, fokus på rotation och acceleration av redskap (alternativa redskap bör användas)
  • Spjut och boll, fokus på utkast och optimal ansatshastighet (alternativa redskap kan användas)
  • Mätning av resultat vid separat tillfälle


Årskurs 7: Repetera grenarna, ordförråd

  • Repetition av de grenar eleverna har bekantat sig med i årskurs 5-6
  • Introducera medeldistanslöpning, fokus på löpekonomi och förmåga att hålla jämn fart under längre tid 
  • Mät resultat och diskutera med eleverna de resultat de gjorde i årskurs 5-6 jämfört med de resultat de gör nu
  • Låt eleverna sätta individuella mål i de olika friidrottsgrenarna inför årskurs 8
  • Introducera specifika ord om friidrott och för resonemang om säkerhet vid exempelvis utövande av kastgrenar


Årskurs 8: Repetera grenarna och regler

  • Repetition av de grenar eleverna har bekantat sig med i årskurs 5-7. Utmana eleverna med högre fart i utförandet. (Undantag: Tresteg, som inte bör hoppas i hög fart förrän kroppen vuxit färdigt.)
  • Gå igenom friidrottens viktigaste regler 
  • Mätning av resultat vid separat tillfälle
  • Diskutera hur fysisk utveckling och träning påverkar resultatutvecklingen i grenarna

 
Årskurs 9: Låt eleverna vara med och arrangera ”friidrottsdagen” för de lägre årskurserna

  • Repetition av friidrottens grenar
  • Låt eleverna lära sig hur de tar tid, mäter, dömer och skriver protokoll i de olika friidrottsgrenarna
  • Låt eleverna vara funktionärer på de yngre elevernas friidrottsdag
  • Genusperspektiv: Hur påverkas flickors och pojkars resultat i friidrottsgrenar av de förändringar i kroppsformer som orsakas av puberteten?