PM
Annons
Annons
PM för Folksam Grand Prix Varberg 22 juli 2025
For information in English, see further down
Varbergs GIF Friidrott hälsar alla deltagare varmt välkomna till Folksam Grand Prix som för andra gången arrangeras i Varberg.
Tävlingsplats
Påskbergsvallen, Kattegattsvägen 50, Varberg.
Parkering
Parkering vid Arena Varberg intill huvudentrén till Påskbergsvallen samt i närliggande områden. För aktiva och ledare som bor på Varbergs Stadshotell finns transportservice att tillgå mellan hotell och arena.
Aktivas hotell
Officiellt hotell för aktiva och ledare är Varbergs Stadshotell & Asia Spa, tel 0340-69 01 00, www.varbergsstadshotell.com.
Info.disk aktiva
På Varbergs Stadshotell finns en info.disk som är bemannad söndag 20 juli till onsdag 23 juli, se tider på hotellet. Där utdelas PM, tidsprogram, träningstider, kartor över och information om Varberg med mera. I info.disken meddelas också restider för avresa från Varberg, samt transportservice inom Varberg.
På tävlingsdagen går transporter i skytteltrafik mellan hotell och tävlingsarena, med start från hotellet kl 13.00. Avgångar därefter från respektive plats ca var 20 minut.
För aktiva som bor på hotellet finns massör att tillgå måndag 21 juli kl 17.00 – 20.00 och tävlingsdagen 22 juli kl 9.00 – 12.00. Begränsat antal platser, kontakta info.disken för bokning.
Träning
Träningsmöjlighet erbjuds för aktiva boende på hotellet i form av inomhusarena i ”Tresteget” och gym på Nordic Wellness. Två fasta träningstider till respektive träningsanläggning:
Måndag 21 juli: Avgång från hotellet kl 17.00. Återresa från Tresteget respektive Nordic Wellness kl 19.00.
Tävlingsdagen: Avgång från hotellet kl 10.00. Återresa från Tresteget respektive Nordic Wellness kl 12.00.
Kontakta info.disken.
Tidsprogram
Definitivt tidsprogram är publicerat på FGP hemsida:
https://www.friidrott.se/folksam-grand-prix/folksam-grand-prix-varberg/tidsprogram-timetable/
Det finns endast i undantagsfall utrymme för efteranmälan. Efteranmälan sker via mail till arrangörens email (folksamgp.varberg@gmail.com) eller till Per Skoog (varbergsgp@perskoog.se) senast måndag 21 juli kl 18.00 Under tävlingsdagen mottas inga efteranmälningar. Faktureras efter tävlingen.
Återbud
Eventuella återbud av "bekräftad deltagare" måste lämnas senast dagen före tävling, måndag 21 juli kl 18.00 till email: folksamgp.varberg@gmail.com. I annat fall faktureras föreningen en ”trasselavgift ” på 1 000 kr/deltagare.
Erhållande av stand-by/reservplats i de grenar som har begränsat antal deltagare meddelas till den emailadress som lämnats vid anmälan.
Vi bekräftar deltagare och grenstart via startlista som publiceras på hemsidan: https://www.friidrott.se/folksam-grand-prix/folksam-grand-prix-varberg/startlista-entrylist/ eller direkt i EasyRecord.
Se slutlig startlista som publiceras 21 juli kl 20.00.
Entré
För aktiva och ledare används aktivaentrén ca 50 meter till höger om huvudentrén, se skyltning. Nummerlapp gäller som ”biljett” för in- och utpassering under tävlingen. Ledare (en per aktiv) erhåller ackreditering vid aktivaentrén.
Nummerlappar/Avprickning
För boende på Stadshotellet så finns möjlighet att hämta nummerlappar på hotellet mellan kl 9-12 på tävlingsdagen.
På arenan hämtas nummerlappar ut vid aktivaentrén från kl 13.00. Avprickning sker i samband med avhämtande av nummerlapp.
Avprickning/hämtning av nummerlapp ska ske senast 90 min före grenstart.
Nummerlapp ska bäras både på bröstet och på ryggen, vara fullt synliga och reklamen får inte vikas in.
De som önskar använda egna redskap ska senast 90 minuter före aktuell start lämna in redskapen för kontroll. Inlämning sker efter aktivaentrén, se skyltning.
Sittplatser för aktiva
Aktiva och ledare hänvisas främst till huvudläktarens nedersta rad.
Omklädning
För omklädning se skyltning. Två omklädningsrum vardera för damer och herrar.
Uppvärmning
Uppvärmning sker på gräs- och konstgräsytorna på de intilliggande planerna eller i den fina skogen som ligger i anslutning till Påskbergsvallen.
Calling/intåg
Samtliga tävlingsgrenar/-klasser, även i för- och eftertävlingar, ska passera calling.
Calling sker under läktaren, i omklädningsrum nr 9 och 10. Gemensamt intåg via spelargång i mitten av läktaren direkt efter uppropet. I calling sker även nummerlapps- och reklamkontroll. Skokontroll kan även förekomma.
Callingtider:
Löpgrenar: 15 minuter före start
Häcklöpningar 20 minuter före start
Längdhopp/Diskus/Kula 30 minuter före start
Höjdhopp 40 minuter för start
Vid starten för löpgrenar kommer det att finnas klädkorgar till alla deltagare, efter starten transporteras dessa till mixed zone som är utanför staketet strax efter mållinjen.
Höjningsschema
Höjdhopp F15: 1.35 – 1.40 – 1.45 – 1.50 – 1.53 + 3 cm
Tävlingsomgångar teknikgrenar
I teknikgrenarna längd, tresteg, kula och diskus tillämpas omvänd startordning för de tre sista omgångarna, så att ledaren tävlar sist.
Seedning i löpgrenar
M och K 100m: Åtta tävlande kommer seedas direkt till semifinal. Resterande fyra semifinalplatser tas av respektive heatsegrare samt den sammantaget bästa tiden i försöken.
K 100m häck: Två tävlande seedas direkt till final. Resterande fyra finalplatser tas av respektive heatsegrare samt de sammantaget två bästa tiderna i försöken.
Resultatlistor kommer att löpande presenteras på hemsidan:
www.easyrecord.se/live?5UD3GG
Protester
Eventuella protester inlämnas skriftligen till sekretariatet (överst och mitt på huvudläktaren) tillsammans med protestavgift om 850 kr senast 30 min efter det att resultaten presenterats på hemsidan.
Utmarsch
Styrs av respektive grenledare efter avslutad tävling. Samtliga deltagare lämnar innerplan via mixed zone.
Observera att vi har gemensam prisceremoni för samtliga segrare i A-finaler i GP-grenar. Prisceremonin genomförs kl 20.00.
Segrare samlas vid utgången från spelargången till arenan (samma väg som från callingen) kl 19.55 för gemensamt uttåg till prisceremonin.
Prispengar skickas i efterhand till respektive förening. För utländska deltagare gäller ett skatteavdrag på 15 %.
I förtävlingar pris till segraren, vilket utdelas vid tävlingsplatsen i direkt anslutning till avslut av grenen.
Mixed zone
Alla aktiva måste passera ut genom mixed zone efter avslutad gren, i direkt anslutning till målet.
Finns i anslutning till mixed zone.
Sjukvård
Läkare, sjuksköterska och sjukgymnast finns tillgängliga under tävlingen och är placerade på nedersta raden på huvudläktaren. För behov av läkare övriga tider (gäller tävlande som bor på hotellet), kontakta infodisken.
Innerplan
Vi vill påminna om att det är absolut förbjudet att vistas på innerplan utan giltig anledning, bland annat av säkerhetsskäl.
RF:s dopingsrepresentant kommer att utse ett antal tävlande att genomgå en dopingkontroll. Tävlande som uttagits för dopingkontroll anvisas av förbundets dopingrepresentanter.
Försäljning
Servering finns på olika ställen på idrottsplatsen vid kiosker, grillstationer samt knäckepizzavagn.
Upplysningar
För information om tävlingen, kontakta Varbergs GIF Friidrott: mailto:folksamgp.varberg@gmail.com
För aktiva-frågor, kontakta Per Skoog: varberggp@perskoog.se
Lycka till i tävlandet!
- - -
Information in English:
Varbergs GIF Friidrott has the honor to welcome you all to Folksam Grand Prix, for the second time in the city of Varberg.
Påskbergsvallen, Kattegattsvägen 50, Varberg.
Parking
Parking for everyone by the entertainment facility ”Arena Varberg”, located next to the main entrance of Påskbergsvallen, and in the neighberhood.
For athletes and coaches staying at Varbergs Stadshotel there is a shuttle service between the hotel and the arena.
Athletes’ hotel
tel +46 340 - 69 01 00, www.varbergsstadshotell.com.
Athletes Office/Information desk
There is an Athletes Office at the hotel, which will provide service for athletes. The opening hours from Sunday July 20 to Wednesday July 23 will be announced at the hotel. At the office you can pick up PM, timetable, maps of Varberg etc.
Also, you can find out the travel info to and from the arena and for your departure from Varberg.
On the competition day there will be a shuttle service between the hotel and the arena. Departure is approximately every twenty minutes.
Massage
Training
Training facilities will be available in the indoor arena “Tresteget” and gym at Nordic Wellness.
Monday July 21: Transportation service to both facilities at 5 pm, and back again at 7 pm.
Tuesday July 22: Transportation service to both facilities at 10 am, going back at noon.
Please contact Athletes Office.
Is presented on website: https://www.friidrott.se/folksam-grand-prix/folksam-grand-prix-varberg/tidsprogram-timetable/
Late entry
Standby list
Entrance to start will be confirmed to the email-address specified in application, to whom it may concern.
Entry list
Attendance and start will be confirmed through the entry list, which is to be find at website: https://www.friidrott.se/folksam-grand-prix/folksam-grand-prix-varberg/startlista-entrylist/ from Friday July 18.
Heats/seeding
See final starting list, published July 21, 8 pm.
For athletes and coaches there is a specific entrance at the right side of main entrance. Bibs works as ticket for in- and out passing during competition. For coaches, accreditation cards will be handed out at athletes’ tent, next to Athletes entrance.
Bibs
Bibs are handed out at Athletes tent, at the Athletes entrance, from 1 pm. For athletes staying at the hotel, bibs also are handed out at Athletes Office from 9 am to noon on Tuesday. The bibs must be picked up at the latest 90 minutes before start.
Competitors need to wear the bibs both in the front and at the back and the bibs should not be folded in any way.
Own implements
Athletes who wish to use their own implements need to bring them to designated place right after Athletes tent, for checking. This need to be done at the latest 90 minutes before competition. Open from 1 pm.
Athletes stand
Athletes and coaches stand is on first row at the main public stand.
Dressing rooms
Dressing rooms will be available, two rooms for women and two rooms for men.
Warm up area
Athletes must perform their warm up in advised grass-areas southwest the arena. We also recommend the beautiful strolling-area just east of the arena Påskbergsvallen.
Calling is located in the corridor, under the main public stand, in dressing room no 9 and 10. Entering the arena will take place directly after calling. In calling control of spikes, bibs and adds on clothes will take place as well.
Calling times:
Running 15 minutes before start
Hurdles 20 minutes before start
Long Jump/Discus Throw/Shot Put 30 minutes before start
High Jump 40 minutes before start
Athletes overalls will be collected at start and will be transported to mixed zone, closed to finish-line.
Competition rounds field events
In Long Jump, Triple Jump, Shot Put and Discus Throw the final three rounds will be in reverse order, ending up with the leader.
W 100mh: Two competitors directly to final. Remaining four to final is respective heatwinners, together with the two best overall times.
Results
Liveresults will be presented at the website:
www.easyrecord.se/live?5UD3GG
Protests
Protests concerning results or conducting an event shall be made to the secretariat within 30 minutes after the official announcement of the result concerned. Protests shall be in writing, signed by the athlete concerned, by someone acting om his/her behalf or by an official representative of a team. The protest also shall be accompanied by a deposit of SEK 850.
Joint Victory ceremony
There will be a joint victory ceremony for all winners in each event/A-final in main program. Winners will be assembled outside call-room at 7.55 pm.
Mixed zone
All athletes must pass through mixed zone after competition completed. Mixed zone is located closed to finish line.
Autograph zone/selfie zone
Is located closed to mixed zone.
Medical services
Medical services is available at the arena during competition. The medical team are located beside the tracks on the lowest part of main public stand. In case of need for medical care before or after competition (for athletes staying in the hotel), please contact Athletes office at the hotel.
We remind everyone that being on the infield is not allowed, unless one is competing.
Doping control will be proceeded for a number of athletes. The athletes chosen for doping control will be advised by representatives from the organizer.
Selling
Food and beverages will be available to buy from four different places around the arena.
Information
For information in general, please contact the official email: folksamgp.varberg@gmail.com
We wish you all the best of luck!