Dubbla guld till Maja i NM i Köpenhamn 2026
04 JUNI 2026 | 17:46
Det blåste friska vindar under den första dagen av Nordiska mästerskapen på Østerbro Stadion i Köpenhamn. Och en frisk fläkt i det svenska laget var Maja Åskag från Råby Rekarne, som tog hem guld i både längdhopp och tresteg.
Maja vann längdhoppet på 6.45 med tre centimeter ner till landslagskollegan Ayla Hallberg Hossain från Turebergs FK. Medan hon i tresteg hade större marginal till ännu en landslagskollega, Ella Alvelin Malm från Mölndals AIK. Maja hade här 13.83.
Medalj blev det även i kula till Södra Svealand och då var det Emilia Malmehed, IF Göta, som noterade 15.68 på på en bronsplats. Och dessutom var det utepers med en centimeter för Emilia.
Vann kulan gjorde Erna Sóley Gunnarsdóttir från Island på 16.62.
De som kanske hade det jobbigast under hela mästerskapet var de kvinnliga spjutkasterskorna. För då blåste det ganska mycket och från helt fel håll.
Där Eunice Karlsson, Eskilstuna FI, var elva på 47.36 och Carolin Näslund, IF Göta, hade 46.11 på en fjortonde plats.
På den manliga sidan så vann Alvin Reinebo, KFUM Örebro, det första av två heat på 400 meter och det med tiden 47,85. Det skulle visa sig ge en femteplats totalt för Alvin. Men han fick med sig en medalj också, då i stafetten 4x400 meter, där Sverige slutade trea med Alvin på den andra sträckan.
Och i höjdhoppet var det tre hoppare som alla klarade 2.09, men när Melwin Lycke Holm, Kils AIK, såg till att klara redan i första försöket så skulle det också visa sig vara ett segerhopp.
Medan både Svante Svensson, Sävedalens AIK, och Marius Hytholm Alex Petersen båda behövde ytterligare två hopp innan de fick syna den vita flaggan. Ingen i trion klarade sedan 2.12.
Medalj blev det sedan både i stavhopp genom Viktor Rahm, Västerås FK, som klarade 5.20 i stav och tog brons. Och med samma valör för IF Götas längdhoppande Samuel Ekelund med 7.60.
Notera också att Västerås släggduo Alfons Haals var åtta med 62.52 och Leo Bystedt tia med 60.94 i släggkastningen.
Samt att Theodor Thor från Eskilstuna FI slutade sexa med 68.05 i spjut och där Kim Amb, Bålsta IK efter fyra år nu gjort comeback. Han slutade trea i sin andra tävling för året med 75.71.
Text: DECA TEXT&BILD
Relaterade nyheter
Bottnarydskastet startade 1999, då med diskus som enda gren, men har sedan utvecklats till att även innehålla kula, slägga och spjut. Den lilla orten med sina drygt 800 invånare och beläget just väster om Jönköping samlar alltid högklassiga startfält…
LÄS MER
På Sannerudsvallen i Kil genomfördes ”Stefan Holm-spelen” med Stefan Holm som tävlingsledare. Tävlingen som har haft samma namn sedan 2009 och med undantag för pandemiåret 2020 så har det genomförts årligen. Då till största delen på den svenska natio…
LÄS MER