Efteranmälan gav silver i Stockholm Marathon 2026
04 JUNI 2026 | 17:34
När den 47:e upplagan av Stockholm Marathon avgjordes i ett underbart väder, i alla fall för publiken, så fick löparna det extra plågsamt. Det är ju svårt att hitta skugga på banan runt om kring i centrala delarna av huvudstaden.
En efteranmälan som lönade sig gjorde Hanna Lindholm, Eskilstuna FI, som sprang in som tvåa efter favoriten till SM-guldet Carolina Wikström från Upsala IF på 2.34,06. Hanna noterade 2.39,09 och hade god marginal bakåt.
Notera även att Hanna vann veteranklassen K45.
Bland de tjugo främsta i SM-klassen så hittar vi även Sofie Nelson Rask från IF Göta som var elva på 2.53.26. Och på 17:e plats sprang Eva-Maj Erneby från Västerås FK in med tiden 2.58.31
På den manliga sidan var Jonas Algeblad, Örebro AIK, bästa löpare från Södra Svealand med en sjätteplats och tiden 2.28.17.. Cirka tre minuter långsammare än vad han hade förra året i Stockholm. Personbästat lyder 2.20.29 från förra året i Hamburg.
I SM-klassen var IF Götas David Kjellén femtonde man med tiden 2.33,57. och segern gick till Ebba Tulu Chala från Hässelby SK på 2.17.26.
Text: DECA TEXT&BILD
Relaterade nyheter
Bottnarydskastet startade 1999, då med diskus som enda gren, men har sedan utvecklats till att även innehålla kula, slägga och spjut. Den lilla orten med sina drygt 800 invånare och beläget just väster om Jönköping samlar alltid högklassiga startfält…
LÄS MER
På Sannerudsvallen i Kil genomfördes ”Stefan Holm-spelen” med Stefan Holm som tävlingsledare. Tävlingen som har haft samma namn sedan 2009 och med undantag för pandemiåret 2020 så har det genomförts årligen. Då till största delen på den svenska natio…
LÄS MER