Publiken prisar Finnkampens 100-årsjubileum

M 110M Häck 3037 Fullsatt folksfest på Stockholms Stadion.

Stämningen på arenan, de sportsliga insatserna och ett högt tempo var några av de saker som gjorde att en överväldigande del av publiken var nöjda med Finnkampens 100-årsjubileum, visar en undersökning från Upplevelseinstitutet.

Finnkampens 100-årsjubileum blev precis den folkfest man hade kunnat hoppas på, med en utsåld Stockholms Stadion och svenska dubbelsegrar. Det återspeglas även i den publikutvärdering som Upplevelseinstitutet har gjort tillsammans med Svensk Friidrott där evenemanget som helhet får väldigt höga betyg.

Den mest övergripande siffran heter NKI, som står för Nöjd Kund Index och är den siffra som sammanfattar hur nöjda publiken är med evenemanget totalt sett, hur väl det levde upp till deras förväntningar och hur nära den ideala sportupplevelsen Finnkampen 2025 kom. Svaret presenteras som en siffra mellan 1 och 100 och Finnkampen 2025 kan stoltsera med ett resultat på 83. Snittet för svenska idrottsevenemang är 63.

Det publiken framför allt var nöjda med, och i högsta grad själva bidrog till, var stämningen på arenan, som de gav betyg 4,7 av 5, men även den sportsliga kvaliteten på tävlingarna får högt omdöme, 4,4 av 5. Publiken angav även att Finnkampen var en stark känslomässig upplevelse och prisade närheten till de aktiva, att unga oetablerade friidrottare fick mycket uppmärksamhet samt att det var ett evenemang med högt tempo och duktiga speakers.

– Att just stämningen på arenan får höga betyg känns otroligt roligt för oss som arrangör eftersom det är den känslan man lämnar Stadion med och som man kommer att minnas efteråt. Det innebär att det är stor chans att man berättar för andra om evenemanget och även att man själv återkommer som besökare, säger Claes Winterfeldt, kommersiell chef på Svensk Friidrott.

Det här pekar även siffrorna på, då hela 64 procent av besökarna anger att det är troligt att de kommer att rekommendera vänner och familj att gå på Finnkampen.

Men svenskarna var långt ifrån ensamma på Stadion. Även många finska besökare hade hittat dit, bland annat fyllde finska friidrottsförbundet en Tallink Silja-färja med finska fans som bidrog till stämningen på läktaren.

Finnkampens 100-årsjubileum lockade en publik som verkligen visar vilken kraft stora idrottsevenemang har för Stockholm. Den här typen av arrangemang driver besöksnäring, företagande och stadsliv. Jubileumsupplagan har skapat värde långt bortom arenan, säger Staffan Ingvarsson, VD för Stockholm Business Region.

Stockholms stad och Svenska Friidrottsförbundet ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet kring Finnkampen under kommande år.

Att arrangera stora idrottsevenemang är mycket viktigt för Stockholm. Jag är övertygad om att den fantastiska stämningen på årets Finnkamp inspirerade flera unga att friidrotta, säger Maria-Elsa Salvo (S), ordförande för idrottsnämnden i Stockholms stad.

Svensk Friidrott Kommunikation

Text:

Kommunikationsavdelningen

kommunikation@friidrott.se

Relaterade nyheter