Annons

Annons

Så kan din förenings intäkter öka med hjälp av Folkspel

Hinder 0154 IFK Göteborg är en av fem ambassadörsföreningar som hakat på Folkspels Årskoncept.

FOTO: DECA TEXT&BILD

Folkspel och Svensk Friidrott satsar på att utveckla möjligheterna för föreningar att tjäna mer pengar. Fem ambassadörföreningar kommer testa Folkspels Årskoncept 2021/2022. IFK Göteborg fick t.ex. in 150 000 i samband med en aktivering.

Under 2020 startades ett samarbete mellan Svensk Friidrott och Folkspel i syfte att öka intäktsmöjligheterna för landets friidrottsföreningar. ”Folkspels Årskoncept” ska hjälpa föreningarna att skapa bättre ekonomiska förutsättningar.

Nu har fem föreningar; Eslövs IF, Sundsvalls Friidrott, IFK Göteborg, Turebergs FK och Malmö AI anmält sig som ambassadörsföreningar. De ska genomföra olika aktiviteter, sammansatta av Folkspel, för att öka intäkterna och skapa engagemang i föreningen. Detta kommer presenteras och utvärderas tillsammans med Svensk Friidrott.

– Folkspels Årskoncept ska minimera insatsen och maximera intäkten. Genom våra produkter vill vi att föreningarna på ett så effektivt sätt som möjligt ska få en så stor intäkt som möjligt, säger Folkspels Marcus Angelin, kontaktperson för ambassadörsföreningarna.

– Vi på Folkspel har i 30 år jobbat tillsammans med föreningslivet för att genom våra produkter sträva efter ett enda mål. Och det är att generera pengar till föreningslivet. Och vi planerar inte att sakta ner, utan att det ska bli ännu mer, säger han.

 

"Blev förvånade över hur lätt det gick"

IFK Göteborg är ett klockrent exempel. De gjorde en insats i samband med Bingolottos Uppesittarkväll och fick in hela 150 000 kronor till klubbkassan.

- Vi kontaktade mor- och farföräldrar och ungdomarna använde sociala medier för att nå ut och sälja lotter. Jag blev förvånad över hur lätt det gick, säger Patrick Österlund i IFK Göteborg.

– IFK Göteborg har jobbat med oss i flera år, och genom uppesittarkvällen och under påsken har de genererat en hel del pengar till föreningen. Det bidrar till att de har tagit stora steg i sin personalutveckling, säger Angelin.

Nu kan DIN förening haka på: ”Kommunikation superviktigt”

Vill du och din förening veta mer? Kontakta då Marcus Angelin på Folkspel för att få mer information om konceptet. Här ger han ett viktigt tips till er föreningar om hur ni ska kunna lyckas med detta så bra som möjligt:

– Oavsett erfarenhet så är alltid kommunikationen ut till medlemmar och aktiva superviktig. Varför gör vi saker i föreningen? Varför betalar vi avgift? Och varför ska vi sälja och skapa egenfinansiering? Det är viktigt att förstå att pengarna inte försvinner in i något svart hål. Det ni ser i form av redskap i hallen, möjliggörande av träningsläger etc. är tack vare egenfinansiering. Så att involvera alla i det ni gör är avgörande, säger han.

Relaterade nyheter

Karin Torneklint
EPOS vill bidra till fler elitcoacher

2019 startade Svensk Friidrott tillsammans med Sundström Safety ett nätverk för kvinnliga ledare där ett av syftena är att få kvinnliga juniortränare att ta steget upp till seniornivå och på sikt bli elittränare.

LÄS MER