Öppet brev från Per Jutterström till Svensk Friidrott

Fam22

Per Jutterström, delegat vid stundande Förbundsårsmöte, har skrivit ett öppet brev till Svensk Friidrott med underrubriken ”Svensk Friidrotts framtid – makt, tystnad och vänskapskorruption”. Här hittas brevet i sin helhet.

För två veckor sedan publicerades på förbundets hemsida och Facebooksida ett öppet brev från Johan Storåkers inför förbundsårsmötet 26 mars.

Nu har även Per Jutterström skrivit ett ”Öppet brev till Svensk Friidrott” inför förbundsårsmötet, vilket härmed också publiceras i sin helhet – brevet hittas HÄR.

I sitt brev ställer Per frågor till valberedningen som givetvis har givits möjlighet att återkoppla. Valberedningens kommentar lyder som följer:

”När vi förslår kandidater tar vi bland annat hänsyn till egna observationer av hur styrelsearbetet fungerar (vi deltar på alla styrelsemöten) och inkomna nomineringar. Vi strävar efter att sätta ihop en grupp med personer med relevanta kunskaper och erfarenheter vilka kan jobba tillsammans på ett bra sätt för Svensk Friidrotts bästa. Det är grunden till att vårt förslag ser ut som det gör.

Per skriver att Johan ”brutit mot SDF:s och SFIF:s stadgar”, det får stå för Per. Det är inte vår uppfattning efter att ha inhämtat information från olika håll samt avstämning med sakkunniga jurister.”

Förbundsårsmötet äger rum lördag 26 mars och kommer att sändas direkt på friidrott.se.