Åskag besviken: "Måste ha lite mer 'det' när man hoppar"
18 SEPTEMBER 2025 | 10:57
FOTO: DECA TEXT&BILD
Maja Åskag hade inte dagen när trestegsfinalen i Tokyo väl skulle avgöras. "Jag var lite slö kan man säga", säger Maja som blev elva med 13.92 som bästa notering.
Maja Åskag slutade nia i VM-finalen i längdhopp, men när finalen i hennes just nu högst prioriterade gren skulle avgöras infann sig inte den rätta känslan.
Maja inledde med 13.77, följde upp med ett bättre hopp där det tyvärr blev ett litet, litet övertramp. I tredje omgången hoppade Råby-Rekarne-stjärnan 13.92 och därmed var det färdigtävlat för denna gång. 14.00 hade krävts för att få hoppa vidare.
- Jag är inte så nöjd. Jag hade en bra känsla inför tävlingen, men sedan gick det inte lika bra som den känslan sa. Ja, det är tråkigt.
- Jag var lite slö kan man säga. Det var inte dåliga hopp, men man måste ha lite mer "det" när man hoppar. Jag hade velat hoppa runt min bästa kapacitet men jag känner inte att jag får ut det i dag.
Finalen höll en mycket hög nivå med hela sju hoppare över 14.50. Segrade gjorde kubanskan Leyanis Perez Hernandez som slog till med världsårsbästat 14.94.
Läs allt om VM i Tokyo i vår mästerskapsguide.
Relaterade nyheter
Truppen som ska representera Sverige under U20-VM i Eugene i augusti växer. Nu har ytterligare sex namn skrivits in i nomineringslistan. ”De aktiva som nu får detta tidiga besked har verkligen imponerat stort under kvalperioden”, säger David Frykholm…
LÄS MER
Den svenska EM-truppen växer. Nu kan ytterligare ett gäng aktiva börja ladda inför mästerskapet i Birmingham och totalt rymmer truppen hittills 33 svenska stjärnor. "Det känns jättekul att redan nu kunna meddela ytterligare en grupp aktiva att de kan…
LÄS MER