Diamond League-tävlingen i Doha flyttas

Diamond League (1)

Tanken var att årets Diamond League skulle inledas i Doha den 8 maj, men på grund av kriget i Mellanöstern har tävlingen skjutits framåt i tiden till den 19 juni. Armand Duplantis är en av stjärnorna som nu får sin utomhuspremiär framflyttad.

Diamond League har de senaste veckorna följt händelseutvecklingen i Mellanöstern noga och i samråd med den lokala arrangören har man nu beslutat att flytta Doha-deltävlingen till den 19 juni.

Ursprungligen var tanken att tävlingen skulle arrangeras på The Qatar Sports Club, men nu flyttas den även rumsligt, till Khalifa International Stadium. Flytten i tid kommer att innebära varmare väder och på Khalifa International Stadium kan temperaturen regleras.

Diamond League kommer även fortsättningsvis att bevaka vad som sker i regionen och är redo att agera på nytt om situationen inte känns säker.

Diamond League 2026 kommer nu istället ha sin premiär i kinesiska Keqiao den 16 maj.

Armand Duplantis som hade planerat att hoppa i Doha den 8 maj är även klar för tävlingen i Keqiao.

Här på Diamond Leagues hemsida kan du läsa mer

Svensk Friidrott Kommunikation

Text:

Kommunikationsavdelningen

kommunikation@friidrott.se

Relaterade nyheter

Patricia Kamga Bottnaryd 26
Kamga över drömgränsen – "Oförglömlig dag!"

Patricia Kamga vann Bottnarydskastets släggtävling och satte samtidigt nytt personbästa med 70.90. Första gången över 70 meter och ett resultat som innebär att 19-åringen avancerar från åttonde till sjätte plats på den svenska genom-tiderna-listan. "…

LÄS MER