Diamond League-tävlingen i Doha flyttas
08 APRIL 2026 | 13:45
Tanken var att årets Diamond League skulle inledas i Doha den 8 maj, men på grund av kriget i Mellanöstern har tävlingen skjutits framåt i tiden till den 19 juni. Armand Duplantis är en av stjärnorna som nu får sin utomhuspremiär framflyttad.
Diamond League har de senaste veckorna följt händelseutvecklingen i Mellanöstern noga och i samråd med den lokala arrangören har man nu beslutat att flytta Doha-deltävlingen till den 19 juni.
Ursprungligen var tanken att tävlingen skulle arrangeras på The Qatar Sports Club, men nu flyttas den även rumsligt, till Khalifa International Stadium. Flytten i tid kommer att innebära varmare väder och på Khalifa International Stadium kan temperaturen regleras.
Diamond League kommer även fortsättningsvis att bevaka vad som sker i regionen och är redo att agera på nytt om situationen inte känns säker.
Diamond League 2026 kommer nu istället ha sin premiär i kinesiska Keqiao den 16 maj.
Armand Duplantis som hade planerat att hoppa i Doha den 8 maj är även klar för tävlingen i Keqiao.
Här på Diamond Leagues hemsida kan du läsa mer
Relaterade nyheter
I Essen gjorde Engla Nilsson under söndagen sommarens första tävling. 1.85, en sjätteplats och en mycket bra känsla fick Örgrytehopparen med sig hem från Tage der Überflieger. "Det känns superkul att vara igång igen! Jag är otroligt stolt över mig sj…
LÄS MER
Patricia Kamga vann Bottnarydskastets släggtävling och satte samtidigt nytt personbästa med 70.90. Första gången över 70 meter och ett resultat som innebär att 19-åringen avancerar från åttonde till sjätte plats på den svenska genom-tiderna-listan. "…
LÄS MER