Efter två års pandemiuppehåll – Göteborgsvarvet är tillbaka
21 MAJ 2022 | 16:00
FOTO: DECA TEXT & BILD
Göteborgsvarvet är tillbaka! Efter att två upplagor i rad ställts in på grund coronapandemin kunde den stora halvmaran äntligen genomföras igen. På herrsidan segrade kenyanen Amos Kipruto, på damsidan etiopiskan Tigist Assefa.
Det blev en regnig och småkylig lördag i Göteborg, men soliga leenden fanns det gott om när löparfesten Göteborgsvarvet var tillbaka med drygt 44000 anmälda löpare.
På herrsidan blev det en helkenyansk pall där förhandsfavoriten Amos Kipruto ryckte mot slutet och vann på 1:00:50, 6 sekunder före Titus Kimutai och 19 före Josphat Kemei.
Bäste svenske klubblöpare blev Hässelbys Samuel Russom, som så sent som i söndags slog till med 2:09 på dubbla distansen. Eritreanen som väntar på svenskt medborgarskap slutade tia, 1:38 efter segraren.
Spårvägens John Börjesson gick i mål på 1:06:25 och blev tvåa på "svenskpallen" och 15:e man totalt. Hälles Mustafa Mohamed gick i mål som 16:e löpare, 51 sekunder efter Börjesson.
På damsidan blev det en tät segerstrid mellan tre etiopiskor, där Tigist Assefa avgjorde ett par hundra meter före mål. Vinnartiden skrevs till 1:08:20 och tvåan Tiruye Mesfin och trean Aminet Ahmet gick i mål 5 respektive 6 sekunder senare.
Hanna Lindholm blev bästa svenska på en tiondeplats. Högbylöparen gick i mål på 1:13:19. Örebro AIK:s Liduina van Sitteren blev med sina 1:17:20 näst bästa svenska på 14:e plats och Spårvägens Liselotte Hellsten sprang in som 15:e kvinna på 1:18:00.
HÄR hittas alla resultat.
/Mathias Karlsson
Relaterade nyheter
Under onsdagen avgjordes Boysen Memorial på Bislett i Oslo och vi fick se ett antal fina svenska prestationer. Bland annat segrade Hammarbys Niklas Wall i längd med nya personbästat 7.85 och de svenska stafettkillarna sprang under nomineringsgränsen…
LÄS MER
I Essen gjorde Engla Nilsson under söndagen sommarens första tävling. 1.85, en sjätteplats och en mycket bra känsla fick Örgrytehopparen med sig hem från Tage der Überflieger. "Det känns superkul att vara igång igen! Jag är otroligt stolt över mig sj…
LÄS MER