Guld och viktiga rankingpoäng för Carlsson – "Jätteskönt!"
28 JUNI 2024 | 15:36
FOTO: DECA TEXT&BILD
För två dagar sedan presenterades han som OS-uttagen. Under fredagen säkrade Hässelbys släggkung Ragnar Carlsson femte raka SM-guldet. "Det känns jättebra! Det var en viktig tävling i dag och jag är nöjd med hur jag kastade", säger Ragnar.
Ragnar Carlsson hade inga problem att bärga ännu ett guld när SM i Uddevalla inleddes under fredagen.
Ragnar som tidigare i år satte ett nytt personbästa med 77.57 blev alldeles nyss OS-uttagen. På Rimnersvallen fortsatte framgångarna för 23-åringen.
Ragnars längstakast mätte 75.65 och kom i den fjärde omgången.
- Det känns jättebra! Det var en viktig tävling i dag och jag är nöjd med hur jag kastade, säger Ragnar.
- Det var viktigt att kasta bra för rankingen, för att behålla min plats till OS. Jag är ju klar från SOK:s sida men jag måste fortfarande vara uttagningsbar.
Är det klart nu då?
- Jag skulle inte ta ut någon seger i förskott, men det ser väldigt bra ut. Jag tror att det ska räcka nu.
Var det mer nervöst än vanligt med ett SM, med tanke på rankingsituationen?
- Ja, definitivt. Det var otroligt nervöst, men också jätteskönt att känna att jag klarade av att tävla trots den här pressen.
SM-silvret gick till Upsalas Hugo Sörby som kastade 66.97 medan 66.57 räckte till brons för Västerås Alfons Haals.
Relaterade nyheter
Både Maja Wellner och Daniel Ekström försvarade SM guldet i OCR-sprint 400 meter. "Kul att få kliva högst upp på pallen igen", säger Wellner. "Det här värderar jag högt. Skönt att kunna försvara sin titel", säger Ekström.
LÄS MER
Leo Magnusson och Carolina Wikström bärgade guldmedaljerna på SM-milen i Karlstad. Och det var två väldigt lyckliga segrare. "Jag värderar det här högt. Och vilken otrolig stämning", säger Leo som aldrig tidigare sprungit SM-milen. "Det här betyder e…
LÄS MER