Kapell och Belo Da Silva nordiska mästare i mångkamp
17 JUNI 2024 | 10:16
FOTO: DECA TEXT&BILD
Hela åtta medaljer – två guld, fyra silver och två brons – bärgade den svenska truppen som den gångna helgen tävlade på Nordiska mästerskapen i mångkamp i Reykjavik.
Det var blåsigt men soligt när NM-JNM-UNM i mångkamp avgjordes på Island. Och det svenska gänget på plats stod för många strålande prestationer.
Totalsegrar blev det för Hammarbys Elias Kapell i U20-klassen och IFK Växjös Liam Belo Da Silva i U18. Båda två satte nya personbästan, Elias med 7310 poäng vilket innebar klarad kvalgräns till Junior-VM i Peru, och Liam med 7334 poäng.
I sin serie noterades Elias för fyra personliga rekord: 10.54 på 100 meter, 14.10 i kula, 14.68 på 110 meter häck och 38.00 i diskus. Liam persade med 11.58 på 100 meter och 4.40 i stav.
Här är övriga svenska medaljörer på NM:
U20
Alva Back, Turebergs FK – 5174 poäng (PB) och silver
Akilles Teglbjaerg, KA2 IF – 7124 poäng (PB) och silver
Doris Theander, IFK Växjö – 5017 poäng och brons
U18
Wilda Runeborg, Råby-Rekarne FIF – 5565 poäng (PB) och silver
Rasmus Arnell, IFK Göteborg – 6770 poäng och silver
Evelina Olsson, IFK Sunne – 5243 poäng och brons
Relaterade nyheter
Efter mycket starka prestationer på sistone är såväl Sävedalens Svante Svensson som Hälles Majken Söderlund Larsson nu nominerade till JVM i Eugene. "Båda två har hittat en ny nivå i sina idrottssatsningar", säger den svenske landslagsledaren David F…
LÄS MER
Truppen som ska representera Sverige under U20-VM i Eugene i augusti växer. Nu har ytterligare sex namn skrivits in i nomineringslistan. ”De aktiva som nu får detta tidiga besked har verkligen imponerat stort under kvalperioden”, säger David Frykholm…
LÄS MER