Ngarambe vann efter övertygande avslutning: "Försökte vara taktisk"
16 FEBRUARI 2024 | 20:04
FOTO: DECA TEXT&BILD
Turebergs Yolanda Ngarambe krossade nyligen det svenska inomhusrekordet på 1 mile. Under fredagen hade hon inga problem att bärga ISM-guldet på 3000 meter. "Det var kul, eller ja, 3000 är inte så roligt, men det är kul att vinna så det var värt det när jag vann!", säger Yolanda.
På damernas 3000 meter hade Turebergarna Yolanda Ngarambe och Hanna Hermansson och Täbys Emilia Lillemo på förhand bestämt sig för att – i nämnd ordning – växeldra mot en tid strax under eller runt 9 minuter.
Hanna fick släppa först och när det var cirka två varv kvar lade Yolanda in en tempoväxling som Emilia var chanslös att svara på.
Guldet gick till Yolanda som klöv mållinjen efter 9:04.45, silvret till Emilia Lillemo, 9:14.74, och bronset till Hanna Hermansson, 9:21.93.
- Jag tycker om att springa snabbt, men före loppet sa min tränare "nej, målet är att vinna", så jag försökte att vara taktisk istället. Jag blev lite ivrig, men mot slutet sprang jag för att vinna, inte på tid, säger Yolanda som är i riktigt bra form och följer ett helt nytt träningsupplägg.
- Jag tror att jag har tränat lite för hårt tidigare. Med mitt nya upplägg kör jag mycket lättare och det har varit en omställning, för det är väldigt mycket lättare än jag brukar träna. Men jag märker ju att jag springer snabbare på loppen. Och det känns jättekul, för det känns också som att "det här är bara början".
Yolanda siktar nu mot 1500 meter, men det stora målet för inomhussäsongen kommer längre fram.
- Jag vill springa bra på inomhus-VM. Jag har inga tider jag siktar mot, men vill prestera riktigt bra lopp helt enkelt.
Relaterade nyheter
Det var aldrig något snack om saken. Ebba Tulu Chala och Carolina Wikström sprang långa delar av maraton-SM helt ensamma och kunde ta varsitt överlägset SM-guld under adidas Stockholm Marathon. "Det var en positiv överraskning att jag kunde ta guld m…
LÄS MER
Det blev Västerås herrar och Turebergs damer som knep de sista platserna till finalen i Lag-SM i Karlstad om en månad. Det står klart efter söndagens kvaltävlingar i Täby. Först rapporterades att Täbys herrar hade vunnit, men här nedan förklaras varf…
LÄS MER