Svenska truppen till NM i mångkamp presenterad

Angel Richmore Angel Richmore under NM i mångkamp 2022.

FOTO: DECA TEXT&BILD

Helgen den 14–15 juni avgörs nordiska mästerskapen i mångkamp i Göteborg. Nu har landslagsledaren Eelco Sintnicolaas tagit ut den svenska truppen – totalt 24 aktiva fördelade på tre åldersklasser.

NM i mångkamp arrangeras av Sävedalens AIK på Slottsskogsvallen i Göteborg, och den svenska truppen är nu spikad. Mästerskapet omfattar tre tävlingsklasser: senior, U20 och U18.

Bland seniorerna gör Malmös Angel Richmore en spännande start. Angel är nyligen hemkommen från USA och har ännu inte genomfört någon sjukamp i år, men har ett personligt rekord på 5869 poäng från 2024.

I U20- och U18-klasserna finns flera deltagare med sikte på sommarens internationella juniormästerskap. Växjös Liam Belo da Silva klarade kvalgränsen till U20-EM i Tammerfors redan under JSM i mångkamp. Hammarby IF:s Elias Kapell, som i vintras satte svenska juniorrekord i både sjukamp och längdhopp, gör nu sin första tiokamp för året. Med ett kvalgräns satt till 7200 poäng bör han ha goda chanser att säkra sin plats.

Se hela den svenska truppen till NM i mångkamp här.

Svensk Friidrott Kommunikation

Text:

Kommunikationsavdelningen

kommunikation@friidrott.se

Relaterade nyheter

Petter Engdahl
EM-silver till Engdahl – "Känns fantastiskt gott!"

Sverige fick en kalasstart på Trail-EM i Kamnik, Slovenien. Domnarvets Petter Endahl sprang hem ett silver på öppningsdistansen Uphill Mountain Race. "Det känns väldigt bra! Målet var att ta en medalj under det här mästerskapet och jag är jätteglad ö…

LÄS MER
Stafett
Snabba sprintlopp avslutade Nordiska mästerskapen

Det blev snabba tider i både stafett och individuella lopp när Nordiska mästerskapen i Köpenhamn avslutades under söndagen. Allra mest imponerade 18-årige Elias Ekman, som bara var fem hundradelar från det svenska juniorrekordet på 200 meter.

LÄS MER